onsdag 20 april 2016

Blogg100 #50 - Ajöss Miljöpartiet!

Jag har helt tappat förtroendet för Miljöpartiet.
En gång, för inte så värst länge sedan, röstade jag på dem i riksdagsvalet. Imponerad av deras miljöfrågepolitik. Och jag tyckte de hade en bra jämställhetspolitik (det stod mellan dem och Feministiskt initiativ...).
Först Kaplan, som umgås med turkiska regimrepresentanter, äter middag med högerextrema turkar och även har setts med islamister. Sedan Åsa Romson, som återigen verkar tala överlagt och säger att 11 september var en "olycka".
Och så Yasri Khan, som ville bli del av styrelsen, som inte vill ta kvinnor i hand, därför att det handlar om "intimitet" för honom (och inte vanlig artighet och svensk vana, antar jag att han menar).
Detta visar att Miljöpartiet inte har förmåga att tackla frågor som hur ser vi på kulturella och religiösa vanor, och vad vi kan acceptera i Sverige. Inte är inte okej för ett feministiskt parti.
För mig är det självklart; i Sverige hälsar man i hand, kvinnor och män, men jag kan naturligtvis inte tvinga någon att hälsa på mig. Men har man en officiell ställning, till exempel i en partistyrelse, så är det inte acceptabelt och inte heller representativt för ett demokratiskt parti att inte ta kvinnor i hand. Ta vanan dit man kommer är ett väldigt slitet uttryck, men i det här fallet tror jag att det gäller.

Dessutom vet jag, efter att ha bott i ett antal muslimska länder, att vanan att inte hälsa på en kvinna om man är man, och vice versa, inte alls är något som är vedertaget i alla länder. Det har med kultur och vanor att göra, inte så mycket om islam, snarare tolkningar av islam. Ungefär som om man ska huvudduk, heltäckande abaya eller inte. Ingen av de länderna jag har bott i var det vanligt med abaya, trots närheten till Saudiarabien. Jag har mycket sällan inte blivit hälsad på.
Så att börja prata om islamofobi och rasism, både vad det gäller Khan och Kaplan, som jag har hört vissa företrädare för Miljöpartiet göra, är en snedskott. Kritiken mot Khan har inte att göra med att han är muslim, den har att göra med att han uppför sig på ett sätt som inte är acceptabelt om man vill sitta i Miljöpartiets styrelse.
Men heder åt vissa enskilda Miljöpartister, som Jabar Amin, själv muslim, som högljutt har protesterat mot Khans kandidatur (intervjuad på TV4, kan dock inte hitta något länk ännu). Som Khan nu har dragit tillbaka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar