tisdag 12 april 2016

Blogg100 #43 - Skolor anmäler till socialen för att "hämnas"?

Jag måste säga att jag inte är speciellt imponerad av Sveriges "nya" skolsystem, med risk för att bli sedd som klagande utlandssvensk. Hela friskolesystemet verkar har införts så där över en höft, utan att någon verkar ha tänkt på följderna.
En sak som inte fungerar är att företag med vinstintressen får driva skolor. Alltså om skolan går med vinst (notera: inkomsten är skolpengen, det vill säga skattepengar) kan företaget stoppa pengarna i egen ficka. Helt förkastligt tycker jag.
Och sedan verkar det som om föräldrarna har fått för mycket makt. Inte bara att det har makt att påverka genom att "hota" med att ta sina barn från skolan (vilket man som konsument av det skolan erbjuder har full rätt att göra, inget ont i det), utan också att många försöker lägga sig i hur enskilda lärare sköter sitt jobb, till exempel genom att försöka påverka betygssättningen.

Men man ser också en "baksida". P1 Morgon berättade idag om att föräldrar som klagar på vad skolorna gör (eller snarare) inte gör för deras barn, till barn met autism, upplever att skolorna "ger igen" genom att hota att anmäla till socialen att de inte tar hand om sina barn ordentligt. Ibland har även anmälan skett. Det verkar alltså som att det satts i system; hotar föräldrarna med att anmäla till skolinspektionen så svarar skolan med att hota med att anmäla till socialen.
Det verkar ju helt sjukt, men är kanske bara tecken på ett sjukt system.

Jag bor i Holland, som är friskolesystemets paradis. Här har friskolesystemet funnits i all evighet, och jag vet inget land som har fritt system. Men, det är inte tillåtet att driva skolor i vinstsyfte. Och skolorna är noggrant kontrollerade, samt betygssättningen är väldigt transparant eftersom det finns det utbrett system med "nationella prov" och nationella tester, ända ner på lågstadienivå. Det är alltså svårt för en lärare att helt "flippa ut" och sätta helgalna betyg.
Jag är inte nöjd med allt på mina barns skolor, inget system är perfekt, men jag föredrar det holländska framför något annat. Främst för att jag vet att skolpengen går till skolan, ingen annan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar