onsdag 17 december 2008

Julstämning och julläsning



Ingen snö, men stans stora julgran är i alla fall tänd. 
Traditionsenligt tredje tisdagen i december och komplett med julgran från norska vänorten Kongsberg. Mässingsorkester och kör, tusentals tända ljus i hela stadshuset (och ungefär lika många brandmän på plats för att se till att den sexhundra år gamla byggnaden inte brinner ned). Kalla tår, trots full vintermundering.


Kaarsjeavond (bokstavligen stearinljusafton) är en väl inarbetad tradition. Det har sin bakgrund i att Gouda inte bara är berömd för sin ost, utan också för sina stearinljus (numera stöps ljusen i Östeuropa någonstans, men det är en annan historia).


Torget är packat med folk från när och fjärran; kort sagt, detta är en av de stora julbegivenheterna i hela Holland, ja, mer än så. Man träffar på både engelsmän, tyskar och japaner denna kväll.
Alla gatljus och neonskyltar släcks ned, till slut är det enda ljus man ser stearinljusen i stadshuset och alla stearinljus som folk i husen runt torget tänder.
Med andra ord; stämningsfullt, i ordets rätta bemärkelse.


Cyklade hem med frusna tår och värmde äkta svensk glögg (inte blaskigt, svagkryddat glühwijn, som man får här nere på kontinenten).
Kröp tidigt under duntäcket med Jo Nesbös Snömannen. Handlar om en seriemördare som alltid slår till i samband med att den första snön har fallit
Jag är helt såld på Jo Nesbö. Försöker komma på varför. 
Detta för mig osökt över på min skrivarkursmajje. Han saknar totalt respekt för en av julens allra gulligaste sånger, O Betlehem du lilla stad. Han framför sin egen lilla version i egenskap av Piratförlagets kalenderpojke idag(17 dec).
Nu borde jag få extra pluspoäng för att jag har länkat två gånger till ovan nämnda bokförlag.


Nåja, med tanke på hur bra deckare  säljer, så är han nog inte ensam om att sjunka ned i soffan med en bra sådan under julhelgen. En annan kryper ju under täcket tillsammans med Harry Hole.


Vad kommer ni att läsa i jul?


Har ni inget att ta till kan ni ju alltid gå in på Kapitel 1 (nu länkar jag till en förgrening av Piratförlaget...) och läsa mina noveller. Betygsätt gärna (det är inte så krångligt att bli medlem) så kanske jag har en bättre chans i deras novelltävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar