tisdag 13 juli 2010

Efter lång tågresa - äntligen framme!

Efter en lång resa med tåg är vi äntligen framme i Sverige. 

Vi har länge sagt att vi skulle vilja resa på ett annat sätt, och barnen är mer flygvana än tågvana, så det fick bli tåget. Ett riktigt äventyr, speciellt den yngste tyckte att det skulle bli fantastiskt att sitta så länge på tåg.

Först nattåget från Utrecht till Köpenhamn, där vi hade en kupé för oss själv, vilket var extra mysigt. Laddade till tänderna med fika, orange hårspray i håret och orange t-shirts lyssnade vi på VM-finalen i fotboll på radio. Under första halvlek lyckades vi få in holländsk radio och sedan sökte vi vidare och fann en tysk sportkanal med en entusiastisk kommentator. Äldste sonen, som är fotbollsfantast, hade kul när han härmade alla tyska uttryck. Han talar inte tyska, men förstod i alla fall vem som passade till vem och vem som fick gula och röda kort. Och målet, aj, aj, det missade vi inte… och sedan sov inte sonen så bra den natten på tåget genom Tyskland och Danmark.
De andra två sov som stockar. Jag låg mest på min hårda liggvagnssäng och filosoferade om livet och tänkte att sova kan jag göra i morgon natt.

Resan från Köpenhamn till Göteborg var mindre angenäm. Först en lång väntan i ett tropiskt hett Köpenhamn, sedan ett X2000 som pga signalfel kröp fram. Dessutom fungerade luftkonditioneringen inte. Efter en och en halv timmas försening (fem timmar på tåget) anlände vi svettiga och trötta till en tillika tropiskt Göteborg. Lyckades ta bussen till Stenungsund, där luftkonditioneringen också hade pajat, och jag började få något som liknade hallucinationer om hur jag omedelbart och bums skulle gå ned till havet och bada, när jag väl var framme, någon gång i framtiden.

Resan är avslutad, jag ska inte klaga, det var ett äventyr, men hade varit trevligare om det inte hade varit 35 grader varmt större delen av resan.

Mormor hade fixat middag, vi frossade på kyckling och svensk färskpotatis, sedan bytte vi snabbt om och tog ett kvällsdopp klockan nio på kvällen.
Jag kan med säkerhet säga att det var något av det mest underbara jag någonsin har gjort. 20 gr i vattnet, inga maneter, solnedgång över Orust i väster, och hjälp vad livet är härligt ibland.

Sedan gjorde jag något jag inte skulle ha gjort, jag satte i gång att läsa mitt recensionsexemplar av Simona Ahrnstedts Överenskommelser (som låg och väntade på mig i Sverige). Romanen har rykte av sig att vara en bladvändare som inte går att lägga ifrån sig, men jag tänkte att det ska jag inte gå på; jag ska bara läsa lite och begrunda varje mening (typ filosofera över vad gör denna bok till en bladvändare).

Klockan 02.30 var jag klar (jag är en snabb läsare, kanske för snabb, så det blir att läsa om, tror jag). Tänkte sova kan jag göra i morgon natt. Jag var bara helt tvungen att få veta hur det gick. Det var som att läsa en spänningsroman av det bättre slaget, men det är en romantisk historia som utspelar sig på 1880-talet (Romance heter genren på engelska, eller historical romance).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar