torsdag 6 april 2017

Kongo vs Syrien -Blogg100 - Dag 35

Nej, titeln betyder inte att jag vill spela ut två katastrofer mot varandra, på samma sätt som vissa (högerpopulister) spelar ut svaga grupper mot varandra. Funderar Trump verkligen på att invadera Syrien?

Jag vill bara citera Magda Gad, Expressens journalist i Irak:


Jag har inte orkat kommentera det här på hela dagen. Jag vet faktiskt inte om jag orkar göra det nu heller. Jag mår bara illa. En amerikansk invasion mot Syrien?Verkligen?Efter det som hände i Irak, Libyen och Afghanistan?Irak fick sekteristiskt inbördeskrig och IS. Libyen blev en failed state med 1 000 krigsherrar. Och i Afghanistan dödas fler människor i dag än 2001. De har inte bara talibaner i dag, utan även IS – och de militära interventionerna har försämrat säkerheten i samtliga regioner. Låt oss övergå till en helt annan fråga. Om ett helt annat land. Kongo. En svenska mördades nyligen i Kongo. Hennes huvud har inte kommit hem. Bara hennes kropp. Kongo är det största kriget sedan andra världskriget. Ett krig med över sex miljoner döda och över två miljoner våldtagna och det bara fortsätter. Kvinnor och barn våldtas med knivar, automatkarbiner körs in i deras vaginor och skjuts av. Efter våldtäkterna tvingas de sitta på glödande kol. Eller så får de upphettade plastflaskor fastsmälta i huden, eller i underliven. Ibland huggs deras barn ihjäl med machetes framför deras ögon samtidigt som de gruppvåldtas. En kvinna våldtogs med sin mans avhuggna huvud liggandes på hennes bröst. Återstår då min fråga:Har USA någonsin funderat på att invadera Kongo?

Och jag kan bara tillägga med ett citat av Edward W Said, av många kallas postkolonialismens (alltså: postkolonialistisk teori) fader:

Even with its terrible failings and its appaling dictator (who was partly created by US policy two decades ago) were Iraq to have been the world´s largest exporter of bananas or oranges, surely there would have been no war, no hysteria over mysteriously vanished weapons of mass destruction, no transporting of an enormous army, navy and air force 7000 miles away to destroy a country scarcely known even to the educated American, all in the name of "freedom". (ur förordet, skrivet 2003 till klassiska Orientalism från 1978, s. XV)

I rest my case.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar