lördag 8 april 2017

A different view from an ex-ambassador - Blogg100 - Dag 38

Anfallet med kemiska vapnen i Syrien fortsätter att förbrylla mig. Varför skulle Assadregimen göra något så här dumt? Är de verkligen så dumma? (Att de är ganska onda tvivlar jag inte på, jag har hört för mycket hemska historier om civila i Syrien som fänglats och torterats, bekanta till mig... för att tro något annat). Vad skulle de vinna på detta? Inget, tror jag.
Jag misstänker att detta främst är en signal från Trump till Putin.

Anfallet är fruktansvärt, självklart. Men när Trump talar om dessa "beautiful children" (ja, vi gråter alla när vi ser filmen med den unge gråtande pappan med sina små döda tvillingar i famnen) som dött en plågsam död så är det lätt att att glömma att anfall mot Mosul, understödda av amerikanskt flyg, också skördar livet på"beautiful children", som haft oturen att befinna sig i IS-ockuperat område.

Min man tror inte att Assad ligger bakom anfallet. Jag tvivlar.
Storbritanniens fd. ambassadör i Syrien (han var där samtidigt som vi) tror som min man; Assad ligger inte bakom anfallet med kemiska vapnen i Khan Sheikhoun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar