måndag 3 april 2017

Mitt köttfärssåsrecept! - Blogg100 - Dag 34

Jag hamnade i en knäpp diskussion på FB när jag kommenterade en video från Aftonbladet som handlade om hur man får det sista ur ketchupflaskan för att ha till barnens pasta.
Min reaktion (och några andras) var: ketchup till pasta? Ketchup i köttfärssåsen? Det har man ju inte, helt onödigt. Ketchup har massor av socker i sig, även lightvarianten (vår mindre söta variant här innehåller fortfarande 11 g socker per 100g, plus sötningsmedel!)
Fick givetvis reaktioner. För många var det helt omöjligt att laga köttfärssås utan ketchup.

Och jag började undra; vet svenskar inte hur man gör en supergod, busenkel köttfärssås från grunden?

Så här är mitt recept för 4 pers:
500 g mager nötfärs
2 stora lökar eller 3 små, eller mer om man gillar
två klyftor vitlök, eller mer om man gillar
kryddor, italienska, eller blandning av oregano, basilika, torkad persilja. Eller ännu bättre: färska kryddor (min oregano växer som ogräs i trädgården, jag vet inte hur det är i Sverige)
salt, peppar
ett par matskedar tomatpuré
en burk krossad tomat, utan tillsatser i form av kryddblandning, vitlök etc (de innehåller ofta socker!)
några droppar soja för att få fin brun färg på såsen (kan givetvis uteslutas om man vill att köttfärssåsen är gjord helt utan tillsatser... ja, sojasås är söt... men lite är okej.)

STEK...ordentligt med lök, vitlök, köttfärs, kryddor

Rejäla klickar tomatpuré, en burk krossad tomat,
skölj ur burken med lite vatten och häll detta vatten i såsen

Låt allt koka ihop ordentligt till en
krämig sås medan pastan kokar

Servera med mycket parmesan,
MEN INGEN KETCHUP!!!


Och Kalla Kulor förlag har nyss gett ut en köttfärssåsbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar