tisdag 1 april 2008

Emigrerande holländare

Obs! Detta är inget aprilskämt, men jag hade ganska kul när jag skrev.
------------------------------

Det är kul att läsa om mitt nya hemland i svensk media ibland. Senast i DN, om emigrerande holländare.
Men jag häpnar över en del av uppgifterna.

"Sedan 2006 har ­företaget Buysse undersökt holländarnas vilja att emigrera och på bara två år har andelen som säger sig fundera seriöst på att flytta ökat från 26 procent till 38 procent."
Men hjälp, skulle över en tredjedel av holländarna vilja flytta utomlands? Visst träffar jag på en och annan ibland som kanske någon gång funderat, men en tredjedel!? Är det säkert att det inte handlar om de som drömmer om större hus, större täppa, mer natur?
"De som flyttar har ofta sålt ett hus med rejäl vinst..."
Jo, det är nog förutsättningen om du ska kunna börja om någon annanstans. Men om nu drygt 30 procent av holländarna skulle vilja flytta, så skulle de inte kunna, det kan nämligen inte sälja sitt hus med rejäl vinst. Rejäl vinst får bara de som köpte hus på 70-talet, och som nu är nära pensionen. Unga holländare är nämligen skuldsatta upp till öronen, och huspriserna stiger inte som förr. Rejäl vinst? Mja.
Om man hade sagt "sålt sitt företag" så hade jag hängt med.

"Överallt ägnar man sig åt logistik, överallt står stora terminaler. Utrecht, med knappt 300.000 invånare, har en stationshall större än Stockholms centralstation."
Nu råkar det vara så att Utrecht är en av de största järnvägsknutarna i Europa, men det nämns inte. Kolla in statistisken nästa gång, DN, kolla tex hur många som åker tåg i Nederländerna jämfört med i Sverige.

"Jag har aldrig hört talats om någon som blivit besviken på Sverige, säger Patricia van Trigt som är Dalarnas affischnamn på mässan. Det ser ju ut precis så som man tror det ska göra."
Nej, jag skulle inte heller föreställa mig att Dalarnas affischnamn skulle säga något annat. Ja, jag träffar också på holländare som stortrivs i Sverige. Men jag har också hört om holländare som har haft det jättejobbigt. Svårt att lära känna folk, dålig infrastruktur (man måste ju alltid ta bilen), dyrt (speciellt alkohol) är ofta argument. Och så de långa vintrarna (ordentliga vintrar är ironiskt nog en av orsakerna att de vill till Sverige).
Man kan inte ta in på byns lilla café för en borrel (ta en öl på puben, skulle det heta på engelska) på fredageftermiddag, därför att det kanske inte finns ett café och skulle det finnas ett så har det inte alkoholrättigheter. Cykelbanor utanför större samhällen är också något som varje holländare tycks leta länge efter.
Men det är klart, om alla dessa ting inte är livsviktiga, då är ju chansen stor att man ska trivas. Sverige är fantastiskt, på många sätt.

"I Hollands tätbefolkade del bor det 1 100 personer per kvadratkilometer. Holland är också ett land som ­lider av postkoloniala problem. ­Integrationen av invandrare har gått dåligt och de senaste åren har ökad främlingsfientlighet fram­kallat en öppen konflikt mellan holländare och muslimer som kulminerat i de två morden på filmaren Theo van Gogh och politikern Pim Fortuyn. Nu hotas åter­igen lugnet av populistpolitikern Geert Wilders islamkritiska film "Fitna".
Jovisst, integrationen har gått dåligt. Men är det är postkolonialt problem? En hel del immigranter är visserligen surinamer (Surinam var holländskt till 1980) och antillianer (Antillerna är fortfarande holländskt) , men stora integrationsproblemen har marockaner, välkomnade med öppna armar som gästarbetare för inte så länge sedan.
Och dessutom har ett rent sakfel letat sig in, fy på sig, DN: de två morden på Van Gogh och Fortuyn? Fortuyn blev mördad av en djurrättsaktivist, med motiv som jag inte riktigt är klar över, han sade visst något om att Fortuyn var en fara för de svaga, och mördaren var en riktig urholländare, vad jag vet.

Nåja, jag målar kanske Nederländerna i rosenrött. Här finns stora problem. Men att de skulle vilja flytta på grund av främst konflikter mellan holländare och muslimer är att ta i. De som vill flytta är ofta högutbildade, egenföretagare, språkkunniga, äventyrliga. Oftast bor de inte i de områden i holländska städer där man har mycket konflikter mellan holländare och muslimer. Holland är ganska segregerat.

De flesta vill flytta för att slippa; bilköer (de är hemska här), överfulla tåg och bussar, små hus med ännu mindre trädgårdar, avsaknad av "riktig" natur (i alla fall i västra Holland).
De flesta vill flytta därför att de egentligen inte är stadsmänniskor. Bor man i västra Holland (regionen Haag-Amsterdam-Utrecht-Rotterdam) så bor man i en storstad i klass med Stor-London eller Stor-Paris. Finns det någon natur att tala om i dessa städer?
Nej, vill man inte erkänna att man bor i en storstad, då ligger vantrivseln nära till hands.

Jag upplever att medel-holländaren är ganska vanlig. Klagar ungefär lika mycket som svensken, men kanske om andra saker. Dessutom värdesätter han att kunna ha allt (nästan) inom cykelavstånd, en gemytlig restaurang i en gemytlig gammal stad där man kan äta söndagslunch eller dricka Amstel på terassen, cykelbanor härs och tvärs, han vill kunna se kossor beta på sina ängar (helst ända inne i stan), äta sin Goudaost i olika lagrade uppenbarelser. Och en massa annat.

När kommer någon att skriva om varför så många svenskar bor i Nederländerna? Det bor ca 5500 svenskar här. Inte dåligt om nu detta land ska vara så hemskt att bo i.Holländarna längtar efter "riktiga vintrar". Om de inte kan få det genom att flytta till norra Sverige, så kan man ju alltid ta till andra medel. Den mobila isbanan är enligt uppgift en holländsk uppfinning (möjligen tysk, men det holländska företaget som pysslar med uthyrning av denna företeelse går det ganska bra för). Här en mobil isbana på torget i Gouda, dec 2007.

3 kommentarer:

  1. Det var skönt att höra! Jag undrade själv lite över den artikeln - kul att få lite insider-info!

    SvaraRadera
  2. Som Holländare bosatt i Sverige sen 1970 är det extra intressant att höra den 'andra-sidan'. Bra skrivet!

    mvh/Bram Bottema - Sorunda

    SvaraRadera
  3. Inga-Lina, mitt insider-info är nog partiskt, jag gillar det här landet!

    Bram, kul att få din kommentar. Tack! Jag hoppades att någon holländsk-svensk bloggläsare skulle dyka upp!

    SvaraRadera