fredag 11 april 2008

Misslyckas muslimer i sin kamp mot extremism?

Genom Svarten hittar jag till en utsändning av The Doha Debates, som regelbundet sker i Qatar och som om efterhand sänds på BBC World.
Temat är "This house believes that muslims are failing to combat extremism", och i panelen argumenterar fyra debattörer för och emot påståendet, blandat med frågor från publiken (majoriteten muslimer, vad jag förstår).

I panelen sitter bland annat Ed Husein, vars självbiografi om sin tid inom muslimsk extremism och vägen ut ur det är något som bara måste läsas.
Muslimer debatterar med muslimer och det är mycket sevärt!


Här i Gouda, Nederländerna, händer saker också. Positiva sådana.
I ett invandrartätt område har en Fredsstig anlagts mellan en kyrka, råkar heta Vredeskerk, Fredskyrkan, och moskén på andra sidan gatan, den råkar heta Es Salaam, Salaam betyder också fred.
En blå stig har målats över gatstenarna.
Den invigdes påpassligt dagarna efter Wilders Fitna-film kom ut, då för övrigt både kyrkan och moskén hade öppet hus för att kunna tackla eventuella oroligheter på ett vettigt sätt (inget hände för övrigt).


Bilden lånad från Reformatorisch Dagblad, artikel här, för den som är haj på holländska

5 kommentarer:

  1. Såg att du avstått från att kommentera Världen Idags påhopp.
    Gör inte det.
    Det är tystnad som gör att osanning snart blir sanning.

    SvaraRadera
  2. Jag avstod från en kommentar i form av ett blogginlägg, av ren fredagströtthet och så många andra har redan reagerat så bra.
    Jag är ledsen om det missuppfattades.
    Orsaken till att jag inte reagerar på saker jag tidigare skulle ha reagerat på är egentligen en prioriteringsfråga, jag sätter just nu mitt romanskrivande före bloggandet.

    Självklart tycker jag att Världen Idags påhopp är befängt.
    Självklart vill jag inte att osanning snart blir sanning.

    SvaraRadera
  3. Väl rapporterat, Monica

    Så "Fred" blir alltså "Vred" på holländska? ;)

    Hörde av en vän som bott i Holland att Gouda uttalas 'Hauda', så nu säger jag det i ostaffären :)

    SvaraRadera
  4. Z!
    V uttalas F på holländska för övrigt.
    G är ett sorts sje-ljud, så egentligen uttalas Gouda Sjouda eller Chouda, inte Houda.
    Men G som sje-ljud är olika i olika delar. Flamländare i Belgien har ett mjukt G, vissa delar av Nederländerna ett väldigt gutturalt "Che".
    Blogg blir följaktligen bloch, rätt så kul faktiskt.

    Mina holländsk-svenska läsare kan förmodligen rätta mig om jag har fel här.

    SvaraRadera
  5. Ganska bra beskrivning av Holländska 'G' ljudet som gör att språket blir näst 'hemsk' inom EU efter Danska naturligtvis. :-)

    mvh/
    Bram Bottema
    Sorunda/Sverige

    SvaraRadera