onsdag 20 januari 2010

Världen Idag är dålig på världen igår

Låt mig först säga så här:
Jag är fullt medveten om att traditioner, kulturer och religiösa föreställningar kan ha dåligt inflytande på bland annat ekonomisk utveckling.

Jag har bott över tre år i en fd fransk koloni i Centralafrika, där med stor sannolikhet en del av Haitis invånare har sina förfäder. Voodootraditionen har sina rötter i Afrika.
Och det är inte alltid upplyftande att se vad som händer där, låt mig inte sticka under stol med det. Ett exempel:
I byn intill där vi bodde lynchades bland annat två unga kvinnor efter att de hade anklagats för att ha förhäxat en man. Han hade dött under mystiska omständigheter (dvs dödsfallet var svårt att förklara) och då trodde man att hans två flickvänner (ja, han hade två...) hade förhäxat honom. Man bör kanske tillägga att kvinnorna var utlänningar, de kom från ett grannland.
Jag ska inte beskriva hur kvinnorna mördades, detaljerna är för otäcka.
Men det där är en parantes (inte för kvinnorna som dog, förstås, men för det jag strax ska ta upp).
Jag ska inte gå in på att försöka förklara varför detta land är relativt underutvecklat, trots goda oljeinkomster. Men berodde det på folkets religion (mycket religionsynkretism) eller att de som satt vid makten stoppade mycket i egen ficka?

---------------------

Mats Tunehag på Världen Idag gör i dag misstaget att försöka försvara (ja, Tunehag säger att de inte vill försvara, men i praktiken är det vad hela artikeln gör) Robertsons uttalande i samband med jordbävningen på Haiti.
"Robertson ställer den högst rimliga frågan om varför Haiti är så hårt drabbat och fattigt, när grannlandet är tämligen välmående. Kan det finnas andliga (religiösa förklaringar)?"

Konsekvenserna av jordbävningen på Haiti har blivit så horribla på grund av många orsaker. Att fattigdom och korrupt ledarskap har resulterat i dåligt byggda hus och dålig infrastruktur är en. En liknande jordbävning i tex. Kalifornien eller  Japan skulle (antagligen) inte få så ödesdigra konsekvenser.

Tunehags artikel har flera svaga punkter.
Han berör inte alls Haitis historia. Jag har skrivit om det häromdagen. Han talar inte alls om den verkliga djävulspakten, den som skuldsatte Haiti långt in i modern tid. Är det kanske det som är den ursprungliga orsaken till Haitis ständigt nedåtgående spiral, utvecklingsmässigt sett? Faktum är att Haitis slavar inte "sparkade ut" fransmännen, med hjälp av den Onde själv. De fick betala dyrt för sin frihet och hamnade i praktiken i ekonomiskt slaveri som nyfödd stat, i förhållande till sin fd. kolonialherre.(Källa Times online)

Tunehag tar liksom Robertson upp Haitis granne, Dominikanska Republiken, ett semesterparadis för många västerlänningar. Men 25 % av landets befolkning räknas som fattiga. Är det betydelsen av "tämligen" välmående? Det måste väl ändå bero på vad man jämför med?

Jag tror liksom Tunehag att religiösa föreställningar kan ha inflytande på ett lands utveckling. Där håller jag med.
Men jag tror att man gör ett stort misstag om man först försöker hitta orsakerna i religionen och inte inledningsvis tittar på de historiska och ekonomiska sammanhangen.
Förvånade att Världen Idags redaktör för internationella frågor kan skriva en artikel så svältfödd på historisk fakta.


-----

För övrigt har Dagens Thomas Österberg en bra kommentar där han frågar sig om inte Pat Robertson själv gör sig skyldig till "magiskt tänkande".


------------------
Personlig reflektion: Jag känner mig som de allra flesta maktlös. Allt man kan göra är egentligen att skicka pengar. Jag skickar bland annat till ett barnhem som har raserats (barnen överlevde, tackochlov) och som mina barns skola redan stöttar).
--------------

8 kommentarer:

  1. Behöver jag säga att jag håller med till 100%?

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talare!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Monica. Det är tydligen inte bara Haiti som drabbats av vidskepligheter - även PR verkar ytterst vidskeplig.

    "Robertson ställer den högst rimliga frågan om varför Haiti är så hårt drabbat och fattigt, när grannlandet är tämligen välmående."

    -Förvånande att han inte är intresserad av vetenskapliga förklaringar. Det är ju ganska troligt att det finns en hyfsat enkel naturlig förklaring.

    SvaraRadera
  4. "Det är ju ganska troligt att det finns en hyfsat enkel naturlig förklaring"

    I alla fall till jordbävningen själv... ;)

    Ännu mer förvånade att Världen Idag verkar lika ointresserade som Robertson av vetenskapliga förklaringar.

    SvaraRadera
  5. Amen syster.

    Är inte ett dugg förvånad över att Världen idags redaktör kan skriva en artikel "så svältfödd på historiska fakta", inte heller att han är ointresserad av vetenskapliga förklaringar. Kom ihåg att det är samma tidning som förnekar klimathotet och anklagar Obama för att vara kommunist. Världen Idag kan inte längre kallas kristen, den är extremkonservativ, rent och skärt republikansk, och om Bibeln säger emot någon av Republikanska partiets åsikter är det Bibeln som får ge vika. Be för den tidningen, den är förtappad.

    SvaraRadera
  6. "Men jag tror att man gör ett stort misstag om man först försöker hitta orsakerna i religionen och inte inledningsvis tittar på de historiska och ekonomiska sammanhangen".

    Frågan, åtminstone för mig, är ju vad hjälper det till att återkomma till de historiska och ekonomiska sammanhangen? Människan är ett rovdjur och det spelar ingen roll hur mycket insatt i relativitets teori eller historien, ekonomi är den. Dagen därpå efter sin doktorand avhandling måste han/hon få sitt levebröd och överleva. Har ni någon gång ställt frågan, hur kan jag leva i en sådan värld omringad av allt möjligt elände? Och till sist, vi människor som är så kloka, av vilken anledning förökar samma värd millennium efter millennium?
    Livet är vackert och värd att levas trots allt. Jag bara hoppas att rovdjuret bär med sig också en svart låda.
    MVH
    Juan Darién

    SvaraRadera
  7. Jag är just nu i Florida. I den staden jag besöker räknas 17,7% som fattiga. Ändå skulle jag räkna Fort Lauderdale som en relativt välmående stad...

    Inga kommentarer i övrigt.

    SvaraRadera
  8. Tack, för att Du fullföljde mim minihistoria om Haiti, på BSs blogg.
    Den blev därav många gånger bättre!

    SvaraRadera