lördag 9 februari 2008

Lördagstankar om skrivande, bloggböcker...

... hatar-Gud-sex?-inlägget och lite annat.

Idag har det varit säkert 14 grader varmt och strålande solsken. 9 februari står det i almanackan, det är knappt jag tror det är sant. Men kanske är det så att det trots allt är mer kontinentalt klimat här. Börja inte tala om global warming, för då blir nederländaren så angstig, inte så konstigt, Nederländerna betyder just de lågt liggande länderna. Själv bor vi 1,2 meter under havsytan, inte 4 som jag tidigare trodde, så vi får vara torrskodda lite längre än vissa andra...

Skämt åsido, fint väder lockar till trädgårdsarbete och att arbeta fysiskt ger mig ofta inspiration i mitt skrivande. (Baka bullar eller bröd brukar också vara bra).Så det blev lite skytteltrafik mellan datorn och krattan.
Det kliar lite i fingrarna.

Mitt inlägg som kommenterade den där TV-debatten som hade sådan slagsida, Hatar Gud Sex?, fick igång en intressant diskussion med flera olika vinklar. Jag konstaterar att jag fått det högsta antalet kommentarer någonsin och nästan tvåhundra har varit inne på sidan via Dagen, vilket vittnar för att ämnet väcker intresse.
Som så ofta när jag tacklar svåra frågor ställer jag just frågor, och det visar sig att det är ett bra sätt att få igång en debatt.

Det tål att diskuteras!

Sedan undrar jag, vem i hela världen vill läsa en bok som bygger på en blogg? Jag menar, bloggen finns ju tillgänglig på Internet, bara att läsa.
Ja, jag undrar, men folk köper tydligen dessa böcker, men titta på mest sålda bloggböcker på Vulkan.se, vilka ligger först om inte klanen Schulman.
Jag har som hastigast varit inne på Alex´ resp Katrines blogg. Har aldrig fattat varför folk ville läsa dem. Antagligen av samma anledning som folk läser kvällstidningar.
Vilket dravel. Ärligt talat, vem vill läsa en bok som heter Fuck you right back, bara titeln...
Nåja, Vulkan.se, tror att bloggen är nytänkande och har utlöst en tävling om bästa blok, bloggbok 2008.
Så om ni vill deltaga, snabba på det måste vara inne före 14 februari.
Men vem vill läsa en bloggbok? Jag vet inte, kanske gamla farmor som inte har Internet, eller någon som hatar Internet, men älskar böcker och behöver övertygas om att det står vettiga saker att läsa där (ja, förutom på Schulman-bloggar alltså).
Och jag som har fått blodad tand vad det gäller tävlingar, föll givetvis i fällan.
Fortfarande övertygad om att ingen är intresserad av att läsa en bloggbok. Men vet du någon som är intresserad, så...
Eventuell vinst går till att finansiera skolavgifterna till min goda vän Alices barn i Uganda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar