tisdag 31 mars 2009

Adjö till Salander

Jag har just avslutat sista delen av Millenium-serien av Stieg Larsson. Lite sen, jag vet, men jag vet också att många liksom jag har undvikit att läsa dessa böcker på grund av den stora hypen runt böckerna (nu filmen...)

Stieg Larssons alltför tidiga bortgång är givetvis en stor förlust för alla älskare av spänningslitteratur. Man kan ju inte låta bli att fantisera om hur en fortsättning skulle se ut. 

Vi kommer aldrig att få veta.
Klart är att Larsson skapade karaktärer som kommer att leva kvar. Karaktären Lisbeth Salander var ett nyskapande, det är jag helt på det klara med. Samtidigt vet jag att alla nya udda karaktärer hos nya författare alltid kommer att jämföras med Salander. Och det kommer att bli bleka kopior.

Samtidigt har böckerna många brister, som man märkligt nog har överseende med. Allvarlig adverbsjuka och Larsson förklarar alldeles för mycket. Upprepningarna är många. Jag är övertygad om att en okänd debutant som lider av så stor adverbsjuka aldrig skulle bli utgiven.


3 kommentarer:

  1. Liksom du - undvek jag på grund av alla skriverier. Nu har jag dock läst den första. Får se om jag orkar någon mer...
    Finns ju de böcker jag hellre läser.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker faktiskt att 2 och 3 är bättre. 2an är nog bäst.
    Läs!

    SvaraRadera
  3. Det är väl bara att lyda
    :)

    SvaraRadera