måndag 2 mars 2009

Vårväder, Rob Bell & Bibeln och lite annat

Det är sol, 10 grader varmt, snödroppar och krokus ute, kort sagt; en rejäl dos vårkänslor.
Jag har precis löst medlemsskap på ett gym och ska börja ett nytt liv (har jag sagt det förut?).

Det finns en del värt att läsa på bloggar just nu. Stefan Swärd diskuterar Emergent Church och det har uppstått en diskussion om Rob Bells bibelsyn. Carl-Henrik Jaktlund tar också upp ämnet.
Jag har för avsikt att skriva något om min egen bibelsyn, men det får vänta. Håller på och skriver på annat, som tar tid. Och så måste jag få ihop något till Humorstafetten.

Men det är intressant det där uttrycket Skriften allena, Sola Scriptura
Det första kristna kunde ju knappast tala om det, förutom det som står i det som vi nu kallar Gamla Testamentet. För de första kristna var ju Guds Ord inte något skrivet, utan Jesus Kristus själv. Ordet som blev människa.

Och inte har väl vi kristna en "muslimsk" syn på Bibelns tillkomst? Direkt dikterad av Gud?
Det var det där med Divine Fiat, som Bell talade om i en intervju i Christianity Today och som blivit så galet översatt i en svensk översättning av en bok av John MacArthur.

Men jag ska inte gå händelserna i förväg, det kommer nog ett inlägg. Senare. Jag vill läsa in mig på det jag har hemma, bla biskop Tom Wright och John Stott. Andra som har lästips om Bibelsyn?
Och kan någon ge en bra förklaring på vad Divine Fiat egentligen betyder?


---------

Uppdatering: Ännu lite annat.
Men jätteviktigt.



5 kommentarer:

  1. Monica: Jag har röstat på din bok! Du har helt rätt, en bra bok är 100 ggr bättre än att bli kallad för allt möjligt (just nu är villolärare och bibelförnekare populära på den som inte tror att bibeln trillade ner från himlen, 1917års översättning och allt!) på sin egen och andras bloggar.

    Allt Gott!

    SvaraRadera
  2. Joachim, har någon kallat dig villolärare på sistone?
    Tycker lite synd om dig i så fall.

    Tack för rösten.

    Faktum är att alla intressanta, galna och halvgalna bloggdebatter inspirerar mig i mitt skrivande...

    SvaraRadera
  3. I slutändan har faktiskt den senaste EC-debatten gjort mig en smula positivt nyfiken på EC.

    Jag lovar att läsa någon av "EC-profeterna" när tiden tillåter. Antagligen lite Bell i sommar.

    Framför allt är jag nyfiken på vad som blir kvar av protestantismen om man tar bort den orimliga och obibliska dogmen Sola scriptura... Skall bli intressant att se vad EC har att säga om det. Jag är som sagt positivt nyfiken.

    SvaraRadera
  4. Och det var alltså Johan som skrev ovanstående. :-)

    SvaraRadera
  5. Johan, det finns så mycket att läsa...
    Jag har bara börjat.
    Rob Bell är förresten tveksam till att kalla sin kyrka en del av EC, han gillar inte stämplar helt enkelt.

    Och glöm inte att EC är otroligt brett. Det finns inget "EC-credo".
    Och att man håller fast vid att kalla det konversation har väl att göra med att man är ense om att tala med varandra, inte sätta stämplar på varandra.

    SvaraRadera