Evangeliet är inte tidsbundet
Men bara för att evangeliet får nya kläder
betyder det ju inte att den
som bär kläderna har förändrats
Vi går inte klädda idag
som vi gjorde på nytestamentlig tid
eller för den del på Martin Luthers
JS Bach förvaltade sin gåva på bästa sätt
för att visa på Gud
Bono, The Edge, Larry och Adam står i samma sits
Frågan handlar mer om hur man ska förvalta
I was born to sing for you
Anpassa er inte efter denna världen,
utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar,
så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja:
det som är gott, behagar honom och är fullkomligt
Rom 12:2
Anpassning hjälper oss inte att avgöra
vad som är gott
Men förnyelsen av tanken
Men innan ni kastar lasten över bord
med hänvisning att den är förgiftad
funderna på om det är klädbytet
som får er att tro att det är en villolärare
som står framför er
Glöm inte Paulus i Aeropagen
Han anpassade sig inte efter grekerna
men han använde ett språk
som fick dem att förstå
Han ställde sig inte upp
och ropade: Avgudadyrkare!
Hur hade det gått med samtalet då?
Varför är kristna från olika samfund
så dåliga på att samtala med varandra?
Om man kallar någon villolärare
så är det ju det samma som att man
inte vill samtala med den personen
Att samtala betyder ju inte att man håller med
Men om jag inte kan samtala med min kristne broder
Hur ska jag då kunna samtala med min muslimske granne
eller min arbetskamrat som är ateist?
Om ingen annan än jag har rätt
då kan jag ju inte lära mig något av någon annan
Då kan jag ju lika gärna stänga in mig
på ett enskilt rum
ensam med min Bibel
och förbjuda andra att tala med mig
Evangeliet har alltid bytt kläder
Men inte anpassat sig
Men det är naivt att tro
att vi står opåverkade av tid och rum
Att vi skulle leva i någon slags helig bubbla
Så innan du kastar över bord
nya idéer om nya sätt att klä oss
fundera lite på hur den kristna klädedräkten
har förändrats genom tusen år
Fundera på hur synen på
kvinnor
barn
slaveri
arbete
förvaltning av skapelsen
har förändrats under 2000 år
Fundera på hur kristna under 2000 år
har iklätt sig Kristus
och levt i världen
men inte av den
Och fundera på hur du ska
samtala med ditt kristna syskon
så att dina ord inte blir ett slag i ansiktet
It´s not a hill
it´s a mountain
As we start to climb
Listen for me, I´ll be shouting
Shouting to the darkness
Squeeze out sparks of light
(U2)
-----
Länkarna hänvisar i första hand inte till blogginnehavarnas inlägg, utan till den ton i kommentarerna som ofta låter sig höras.
-----
Jettisoning (eng.)- kasta överbord
Bra skrivet!
SvaraRaderaMonica: Tack för en mycket bra bloggpost. Du sammanfattar precis vad det handlar om. Tack!
SvaraRaderaTack för ett bra inlägg. En kyrka trygg med vem hon är och vem hon tjänar vågar också ta steget utanför kyrkväggarna för att möta de som står där. Problemet är om identiteten är osäker, då börjar man antingen bevaka väggarna och stänger in sig eller låter sig påverkas så mycket av det som finns utanför att man till slut inte känner igen henne.
SvaraRaderaÅsa, Joachim och Signe, tack!
SvaraRaderaSigne, jag tror att det är väldigt sant det du skriver!
Å, vilket bra och intressant inlägg!
SvaraRaderaJag funderade som hastigast på detta:
Men om jag inte kan samtala med min kristne broder
Hur ska jag då kunna samtala med min muslimske granne
eller min arbetskamrat som är ateist?
Ofta tror jag att det kan vara _lättare_ att tala med den muslimske grannen eller den ateistiske arbetskamraten om religion och tro, just för att då kan individen JAG framföra mina åsikter och mitt sätt att tro (oavsett om det jag säger är representativt för kristenheten i stort eller ej), medan jag i ett samtal med en kristen broder kanske måste börja förhålla mig till ett tänkesätt som kanske inte alls stämmer överens med det jag tycker och tror. Vi kallar oss båda kristna, men kan ändå ha fundamentalt olika värderingar. Det kan bli ett betydligt svårare möte än det där man går in i vetskapen om att grunden är olika.
Förstår du hur jag tänker, eller blev det bara svammel? (Det blir ju det ibland när man tänker och skriver samtidigt...)
Helelen, jag förstår hur du tänker och jag tror du har rätt.
SvaraRaderaDet är många gånger lättare att tala med en som tex är ateist eller muslim, speciellt om den personen har respekt för det du tror på.
Tyvärr är det så att många medkristna ofta saknar den respekten och de gör det svårt att samtala.
Vad jag annars var ute efter var att om du kallar en medkristen villolärare och diskvalifiecerar den från samtal, då har du ju egentligen också uteslutet din muslimske granne eller ateistiske arbetskamrat. Per automatik alltså.
Och då blir det ju galet. Dessutom är ofta min granne och arbetskamrat väldigt mottaglig för den uteslutningen, jag upplever ofta att det som andra reagerar mest negativt på att kristnas dömande attityd.(De har ofta svårt att hålla isär att döma gärningarna och att döma personen.) Kontraproduktiv evangelisation. Man stöter bort fler än man vinner.
Sedan vill jag också gärna skilja på att kalla någon villolärare och att prata om villoläror. Det senare är naturligtvis något man måste diskutera.
Men man måste hålla isär personen och dennes gärningar.