lördag 13 oktober 2007

Skjuter Skytte utanför tavlan?

... eller har han bara blivit allmänt luddig?

Jag hör till skaran som alltid läser och ofta gillar Skyttes SvD kolumner på ledarsidan. Speciellt när han skriver om kyrka och tro. Då är han ofta skarp och mitt i prick.
Skriver han om politik så är han så BLÅ och så HÖGER att han nästan tröttsam. Ofta har han en poäng men ändå...

Men idag undrar jag vad han egentligen vill säga. Ena stunden helt klar över sin åsikt (det är till exempel inte acceptabelt att en man slår sin hustru), andra stunden väldigt luddig.
"Inte helt emot dödsstraff". Inte helt, vad betyder det? Att Hitler och Saddam Hussein förtjänade dödsstraffet (där är nog ganska många överens med honom...)? Eller ännu fler? Var går gränsen?
Vi vet alla hur luddig gränsen är i USA.

"Ganska tolerant inställning till prositution". Ganska tolerant? Hur mycket tolerant? Vilket slags prositution är acceptabel? Var går gränsen? När någon av parterna far illa? I så fall; när är det?

Kanske ville Göran bara tala lite om sig själv och sina åsikter. Kanske ville han inte säga något.
Bom var det i alla fall idag, tycker jag.

Mina åsikter i det två ovanstående ämnena är ganska solklara. Emot i båda fallen. Orkar inte ens länka till när jag skrev om det senast. Klicka på ämnena dödsstraff och sex nedan så hittar ni nog rätt, tror jag.

4 kommentarer:

  1. Jag tror snarast det är så att Skytte alltid skjuter utanför tavlan vad han än skriver, så grattis till att du äntligen insett det ;)

    SvaraRadera
  2. Ibland håller jag faktiskt med Skytte (fortfarande) och ibland inte.
    Detta tillhör ju av förklarliga skäl det se

    SvaraRadera
  3. Gillar också Skytte, i princip.
    Men han verkar vara ett typiskt exempel på någon som tjänat det mesta av sitt startkapital på sveriges television samt kommit upp sig hos dem

    och som nu verkar klaga på precis allt statligt

    Känns bara så genomskinligt

    Varje krona han tjänade på åtiiotalet kom väl från statens skattepengar.

    SvaraRadera
  4. min förra kommentar skulle avslutas med " det senare".

    Stämmer, Z, det statliga Svt var ju Skyttes språngbräda.

    SvaraRadera