onsdag 10 oktober 2007

Vad står i svenska läroplanen om att fira jul?

Ibland undrar jag hur det är ställt hemma i Sverige? Har de som skriver skolans läroplaner tomtar på loftet, eller är det de som uttolkar föreskrifterna som har tomtar på loftet?

Nu skriver Dagen , (nyheten kommer från Nya Wermlandstidningen) att förskolelärarna i Lesjöfors har fått restriktioner inför jul. Akta er för julspel med Jesus, Maria och Josef och herdar och änglar och sånt!
Tomtar går bra däremot! Jag antar att de med tomtar då menar den del av tomten som har sitt ursprung i den gamla hederliga grå gårdstomten. Ni vet, han som blir sur om han inte får gröt på julnatten.
För det kan väl inte vara så att de tänker på den del av tomten som har sitt ursprung i St Nikolaus? För ve och fasa, han var ju en biskop! Varken religiöst neutral och politiskt korrekt!
(Holländarna tog med sin tradition att fira Sinterklaas till Amerika, Sinterklaas blev Santaclaus , mindre biskopslik men fortfarande i rött, Santaclaus blev i Sverige Jultomten).

Hur kan svensk skolledning vara så DUM att man inte vågar fira jul på riktigt? Antingen firar man ju eller så inte! Jul handlar om Jesus födelsedag, tomten har sitt utsprung i gårdsnissen och en biskop vars dag man egentligen firar den 6 dec (amerikanarna flyttade firandet till jul!).
Att inte våga ha julspel och änglar och julkrubba är absurt!

SÅ HÄR SER DEN RIKTIGE "TOMTEN" UT, DET VILL SÄGA SINTERKLAAS, ALIAS SANKT NIKOLAUS
Läs mer om Sinterklaas här!!

7 kommentarer:

  1. Och hur blir det med Luciafirandet?

    SvaraRadera
  2. Glömde nämna henne!

    Ännu ett helgon att slänga ut!
    Fort som sjutton!
    Hon är ju en religiös symbol och tänk om det skulle påverka barnen!

    SvaraRadera
  3. hmmm. Jag är lite tveksam. Jag tror sekulariseringen är en kraft som gynnar Guds församling, den hjälper oss att upptäcka att vi är den minoritet i en främmande värld som vi alltid har varit. Så att samhället inte firar den "kristna" julen är bara bra, tycker jag. Dessutom är jag skeptisk till julfirandet även om vi hittills firat jul, julen är en förening av hedniska och kristna element på ett väldigt förvirrande sätt och den har sina historiska rötter i tiden kring Konstantin och inte i skrifterna eller urkyrkan./Jonas Lundström

    SvaraRadera
  4. Det så ängsligt politiskt korrekta styrande tycks i och med detta verkligen ha vrängt sig inte bara ut och in utan även tagit på glasögonen med avigan ut bak och fram denna gång.

    Frågan är ju _vad_ de är så ängsliga för att trampa _vem_ på tårna ?

    Nej, de är nog rädda för livet i sig själv!

    SvaraRadera
  5. Jonas, jag håller faktiskt med dig!
    Jag tycker att antingen firar man eller så gör man det inte.
    Att skala av den religiösa innebörden av julen har väl pågått länge,egentligen!
    Men jag tycker samtidigt det är lite respektlöst mot de som vill hålla på "traditionerna", det "hör till" med julspel och änglar. Att då bara få göra julpyssel med tomtar och inte med änglar måste kännas lite snopet!

    Men kanske är fördelen att man riktar nytt ljus på vad julen egentligen är.

    Själv i vårt holländsk/svenska hem är tomten bannlyst, däremot firar vi Sinterklaas 6 dec.
    Jag sjunger inte heller "ickekristna" julsånger, de står mig upp i halsen.

    Och som du säger; julen firades inte till och börja med. Påsken är kristenhetens största högtid. Jag tror vi behöver påminna oss om det.

    Med det vill jag inte säga att jag trivs med julgran, mycket stearinljus, julskinka, julkrubba, julbön och tid att umgås.

    Bengt, man är så rädd att trampa andra på tårna att man trampar folk på tårna av just den orsaken.
    Kanske borde man fråga föräldrarna om de vill att deras barn ska gå på julspelet och göra julpyssel i form av änglar? Det är ju faktiskt deras ungar de handlar om.

    SvaraRadera
  6. Perspektivet 'From abroad' stärker oss hemmakritiker av den nu gällande PK/RK-normnen. Trampa på, Monica, det tackar vi för. Mera av Gouda!
    //Dag Sr

    SvaraRadera
  7. Varje gång den här diskussionen uppstår, vet jag inte riktigt vad jag ska tycka och anse. För ofta blir argumentet, för att vi ska ha sederna kvar Jamen det är ju bara traditioner och betyder ingenting djupare. Att ha skolavslutningar i kyrkan är ju inget kristet - det är bara en tradition.
    Att vi berättar om det gulliga lilla Jesusbarnet betyder ju ingenting, det är ju bara en vacker berättelse!
    Ja, så kan man hålla på. Sluta göra änglar och tomtetillverkning är en tradition om ett år. Det är så traditioner kommer till. man beslutar att det är en tradition. Köttbullar på julbordet är en mycket sen företeelse. Inlagd gädda ska det vara!

    SvaraRadera