lördag 6 juni 2009

EU-valet i Nederländerna

Nederländerna har redan offentliggjort sitt valresultat i EU-valet, något som har kritiserats. Jag vet inte varför de inte väljer att vänta. Men så här är det i alla fall:

Europa- och invandrarfientliga Frihetspartiet (PVV) med Geert Wilders i spetsen har gått framåt enormt. Nu ska de till det "förskräckliga" EU-parlamentet, som Wilders uttryckte sig.
Att ett parti som är så Europafientligt utan att egentligen ha någon EU-agenda får så många röster (15%) är anmärkningsvärt och vittnar naturligtvis om att holländarna är missnöjda med sina gamla politiska partier. I min egen stad fick Frihetspartiet 17% och i Rotterdam 22% och Haag så mycket som 33%.
Men det är lätt att glömma att liberala D66, ett tydligt EU-vänligt parti blev störst med 21% i Amsterdam (också en invandrartät stad) och Utrecht (22%). På riksnivå gick D66 också starkt framåt.

Geert Wilders har gjort sig ökänd genom sin islamofobiska film Fitna och att han säger att han vill förbjuda Koranen. Trots att många anhängare starkt tar avstånd från den sista åsikten så väljer de att rösta på honom. Jag tycker själv att Wilders har en väldigt tunn politisk agenda och allt som kommer fram är hans invandrarfientlighet (och rädsla för islam). Ska man föra politik på riks och EU-nivå borde man ha lite mer att komma med.
Själv har jag oerhört svårt för politiker som spelar på missnöje och folks rädsla, trots att mycket av det Wilders säger faktiskt är sant och där får han också medhåll från de etablerade partierna(tex att man inte har tagit tag i den höga kriminalitet som bl. a. den marockanska andra och tredjegenerationen står för för). Men med en sådan valframgång måste man givetvis ta honom på allvar, eller rättare sagt ta hans väljare på allvar.

 Det ska bli intressant att följa utvecklingen fram till det vanliga parlamentsvalet 2011.

Ps. Själv röstade jag grönt. Bestämde mig mycket sent, och har egentligen inte hunnit och orkat sätta mig in i allt vad som partierna står för, men jag föll för Groen Links enligt min mening tydliga agenda och självklart miljötänkandet. De är dessutom "lagom" EU-kritiska, enligt min mening. Groen Links var efter PVV och D66 det enda parti som gick framåt i EU-valet. Arbetarpartiet PvdA var valets stora förlorare. Endast 40% av de valberättigade röstade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar