torsdag 11 juni 2009

"Webbtester", "Salinger-uppföljare" och lite annat

Mitt svar på Humanisternas test Gud finns nog inte fick en del uppmärksamhet igår. Kul!
Dock skrivet lite i affekt. Nu har jag lugnat ned mig lite. Vet inte varför jag blev så... sur...
Testet var ju som sagt så kasst och inte riktigt värt att bli upprörd över.
Kände väl behov av att försvara mig. Men egentligen är det fånigt. Det finns väl ingen som på allvar tror att jag är fundamentalist. Eller?...

En svensk förläggare som har sitt förlag på övervåningen i sitt hem, har skrivit en slags "uppföljare" till Catcher in the Rye av JD Salinger, under pseudonymen John David California och på engelska, 60 years later - Coming through the Rye. Han och förlaget Windupbird Publishing säger dock aldrig att det är en uppföljare, så har den kallats i bloggosfären.
Nu har denne Boråsare, Fredrik Colting, jo, hans rätta identitet tvingades fram, blivit stämd av Salinger.
Men den stora frågan är givetvis: kan man skaffa sig upphovsrätt till en karaktär i en roman?
Det ska bli intressant att följa den här historien. Vinner Colting målet så är en sak säker; hans roman kommer att bli en storsäljare.
Borde kanske bekänna att jag inte har läst Catcher in the Rye, jag vet bara att den är välkänd. Men jag har bokat den på biblioteket nu.

För övrigt läste jag en vacker liten bok i går, Lina Sjöbergs Resa till Port Said. Något så ovanligt som en brevroman. Och den utspelar sig till största delen i Afrika. Vemodig. Vacker, som sagt. Kort, hade kunnat innehålla mer. Eller kanske ändå inte.
Och jag fortsätter med en tegelsten. Dennis Lehanes The Given Day (Ett land i gryningen).
Den mannen kan skriva, vilken berättelse! 1910-tal, världskrig, spanska sjukan, besvärlig kärlek, strejker, revolutionär stämning, spänning...
Ska berätta mer om den senare.

Också en sak till: man kan ladda ned Norstedts engelska-svenska ordbok gratis. Och det kommer fler ordböcker på andra språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar