torsdag 4 juni 2009

Vad leder teologiutbildningen till?

Tumrullande? Gottande i höga studieskulder? Kanske lärare för trötta högstadieungdomar? Eller möjligtvis forskning.
Men präst? Det vore ju förfärligt!

Jag ger mig kanske ut på djupt vatten nu, eftersom jag varken är präst eller teolog, men högskoleverkets kritik av flera teologiska utbildningar gör mig fundersam.
De kritiserar en sammanblandning av "akademiskt och pastoralt".

I så fall är väl den religionsvetenskapliga utbildningen på universitetsnivå den enda där det inte bör ske någon sammanblandning mellan studierna och yrkeslivet efter studierna (enligt högskoleverket). Blundar de helt för att många som går där vill bli präster? Är det då rimligt att inte blanda ihop de två?
Svårigheten att kombinera det akademiska och pastorala är välkänd för alla som vill bli präster. De akademiska studierna känns ibland så bortkopplade från det som den studerande verkligen vill lära sig att många drar sig för att studera teologi (och följaktligen bli präster/pastorer).
Sammanlänkningen med det pastorala måste vara livsviktig för varje blivande präst.
Och nu vill högskoleverket göra det ännu svårare.

För att dra en något haltande parallell. Jag är socionom. På sociala linjen ingår praktik. Ofta på socialkontor. Men även på platser som Stadsmissionen eller behandlingshem med kristen profil.
Det borde ju inte heller vara möjligt enligt högskoleverket. En hel del socionomer blir diakoner.
Och snart får väl Stora Sköndal stryka på foten för att de blandar ihop akademiska studier och "det sociala". 
Så här står det överst på deras hemsida:
"Utifrån kristna och humanistiska värderingar driver vi diakonalt arbete genom vård, omsorg, rehabilitering, socialt arbete samt utbildning och forskning."
Det måste skära i öronen på högskoleverket.

Och hur skulle det se ut om läkarstudenter inte fick någon praktik? Eller journalister (de kunde ju gudförbjude ge sig till att börja praktisera eller jobba på en kristen tidning)?

Mer:
"Tur för Harvard, Oxford och Cambridge att svenska högskoleverket inte har makt över dem. Då skulle kurser ryka och professurer strykas bort med den praktiska ateismens flitiga rödpenna."
och avslutar med att säga att det är dags att tåga ut. Skapa ett eget universitet.

Brygubben tycker att svenskkyrkliga ska sluta skämmas (för att de vill präster, antar jag att han menar).
Uppdatering:
Där var jag ute och cyklade. Skrämmas, skriver Brygubben givetvis. Och visst har han rätt. Något skrämmer högskoleverket, det är helt klart.


5 kommentarer:

  1. Brygubben skriver skRämmas, jag antar att han är ironisk. Men han menar nog egentligen skämmas förstås under ironin.

    Men de svenskkyrkliga ärendena går bara vi som inte är anställda, med undantag av Dag Sandahl och några till. De anställda har fullt upp med att vara anställda.

    Jag tycker inte att jämförelsen med socionompraktiken haltar utan att den är mycket adekvat. När teologerna i Lund fick gå på en gudstjänst anmäldes skolan för tjänstefel. Musikvetare däremot uppmanas med gratisbiljetter att gå på Operan. Vari ligger skillnaden? Det finns ingen skillnad. Högskoleverket måste ha en väldig allsmäktig Gud som tvingar sig på människor så fort de sätter sin fot innanför en kyrkdörr. Underligt. Min Gud finns överallt, även på operor och socialkontor.

    Men jag tänkte också fråga en helt annan sak: Hur har du lyckats slita ut de senaste kommentarerna till vänsterspalten? Vad är det för kod liksom eller hur gör man?

    SvaraRadera
  2. SkRämmas var det... haha, missade det.

    Men det är sant det han skriver i alla fall.
    Det verkar vara något som skrämmer högskoleverket.


    Koden:
    Klicka längst ned på Widgets by tips for new bloggers.
    Där skapar man en widget som man kan klistra in i blogger.
    Någonstans där i deras högerkolumn ska man hitta en Recent Comment widget. Det är ett tag sedan jag gjorde det. Hoppas du lyckats klura ut det.

    SvaraRadera
  3. Näe, widgets for new bloggers... var hittar du det? Instrumentpanelen..?

    SvaraRadera
  4. Under mina kommentarer i min vänsterkolumn kan du klicka.

    Eller använd denna länk:
    http://tips-for-new-bloggers.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Här finns en bra kommentar i ämnet:
    http://www.barometern.se/incoming/orimlig-slutsats-om-religionsvetenskap(1399706).gm

    SvaraRadera