fredag 19 juni 2009

Sekulärt samhälle vs sekulär stat

Enligt ett antal ateister (antar jag att de är), flera med anknytning till Humanisterna i DN idag är det viktigt att sträva efter ett sekulärt samhälle.

Jag och många andra ifrågasätter om samhället verkligen kan vara sekulärt. Samhället är ju vi.
Enligt Wikipedia;


Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet över tid

Kyrkor och moskéer, tex, är en del av samhället, enligt Wikipedia, om jag tolkar det rätt. De kan aldrig vara sekulära. Däremot bör tex. samhällets regelverk och det vi kallar staten vara sekulärt.
Anar viss förvirring om begreppen här. Någon mer som har funderat på detta?

För övrigt har jag inte mycket att säga om manifestet i DN idag. Jag tycker också att FNs nya resolution som fördömer kritik mot religioner är helt uppåt väggarna.

Men den religion de talar om i manifestet har väldigt lite med min tro på Jesus att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar