fredag 14 november 2008

Herman van Veen i Amsterdam Carré

Och nu lite kulturell utbildning för svenskar som vill veta lite mer om musikaliska storheter som inte sjunger på engelska. Och ett inlägg speciellt för mina holländska läsare.

I torsdags var jag i en av Amsterdams mest kända teatrar, Carré, och såg en föreställning med Herman van Veen. Han är nog Nederländernas meste och bäste artist. Otrolig sångare och mycket bra musiker. Omger sig dessutom alltid av förstklassiska musiker.
Jag fick vara med om två timmars underhållning i världsklass. Synd bara att holländskan är ett så smalt språk, annars hade han varit en världskändis.

Ett litet smakprov, Laat me, där sången i princip handlar om Låt mig göra som jag vill (det har jag alltid gjort). Även om ni inte förstår holländska, lyssna igenom hela klippet och njut av denne mästare.


Andra klippet är Anne, där en något yngre Herman van Veen sjunger om sin lilla dotter (som numera är tjugofem år och egna barn.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar