lördag 1 november 2008

Amerikanska presidentvalet

Man måste väl som bloggare skriva något om amerikanska presidentvalet. Så här alldeles innan.

Det ser ut som om Obama ska vinna. Men man vet ju faktiskt aldrig.
Jag hoppas han vinner, även om vissa delar av hans politik är vita fläckar på kartan för mig.
Jag tyckte också att McCain var ganska intressant. Han är annorlunda än tidigare republikaner (och mig veterligen den ende som har försökt bli nominerad som presidentkandidat två gånger, bara det är värt beröm). 
Ända tills han valde Palin som vicepresidentkandidat.
Vad har jag emot henne? Ja, inte att hon är kvinna, ser bra ut, är kristen, pro-life och kombinerar politikerkarriär med moderskap åt fem ungar. Fantastiskt i sig.
Nej, jag är rädd för att hon står med fötterna för djupt rotade i den oljerika myllan (eller isen, om man talar i Alaska). Alaska är ett litet Texas, allt snurrar runt oljan. (I Texas, förresten, tror 25% av invånarna fortfarande att Obama är muslim. Många amerikanare som skulle rösta på McCain skulle inte heller låta Palin predika i deras kyrka. Hur går det ihop?)

En politiker som är insyltad i oljeindustrin vill jag inte ha igen. Inte en vicepresident heller. Vill många inte ha igen, tror jag.
Vi ser ju hur illa det gick förra gången.

Bush har två krig och en ytterst problematisk situation för Iraks kristna på sitt samvete . Hans kristna tro tycks inte ha påverkat hans politik i någon diplomatisk och mer ickevåldsinspirerad riktning. Officiellt handlade det om krig mot terrorism, men i praktiken handlade det om makten över oljan. Sådant sysslar man med om man kommer från Texas.
Och jag är rädd för att man sysslar med det om man kommer från Alaska också.
Men vad vet jag, någon expert på amerikansk politik är jag inte. 
Men jag vet en del om oljepolitik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar