måndag 17 november 2008

Sinterklaas Årgång 2008

Så har han anlänt igen, den bäste St Nikolaus, Sinterklaas, alltså den Riktige Tomten.
Det enda helgon som överlevde reformationen i Nederländerna, och som holländarna tog med sig till Amerika. Där utvecklades seden att fira St Nikolaus till Santa Claus (eng. Father Christmas, sv. Tomten).

Men ingenstans är seden så genuin som i Holland. Och Sinterklaas ger sina klappar på aftonen före sin födelsedag, 6 dec, inte jul.

Jag skrev mer utförligt om Sinterklaastraditionen förra året.
(Ett inlägg som toppar sökordslistan på min blogg just nu, ett år senare. Det är tydligen många svensktaliga som vill veta mer om Sint.)

Några veckor före detta datum anländer Sinterklaas med sitt Svarte Piet-följe per båt från Spanien. Så också i vår stad.
Stor folkfest.

Stadens borgmästare tog med sig två Svarte Piet (Sinterklaas betjänter) på sin cykel. Det gick så undan att bilden blev suddig...


Eftersom Sinterklaas anlände med båt var Reddingsbrigade på plats. I fall Sinterklaas skulle ramla i vattnet. Eller Piet. Eller nån unge.


Sinterklaas känner igen äldste sonen Kolkman. Är det bra eller dåligt?
(För övrigt var Sinterklaas även detta år märkligt lik pappan till min dotters kompis. Och Svarte Piet intill som höll i kräklan var märkligt lik min dotters kompis storasyster, som även brukar dyka upp hos oss som barnvakt. Får inte riktigt ihop det...)
-------------

Läs mer:

3 kommentarer:

  1. Hejsan Monica,

    En liten kommentar från en svensk/dansk kvinna, gift med en holländare, boende på 22 året i Holland.
    Du skriver allatiders om Sint!!Men tillåt mig att korrigera dig på en sak. Det är inte hans födelsedag som firas men den dagen han avled. Nu är det väl inte direkt så att man firar att en person avlidit. Men pga att han blev helgonförklarad tyckte de väl att det var en passande dag. Man börjar dessutom firandet alleredan den 5 december. I östländerna började den nya dagen den föregående kvällen.
    Vad julen angår här i Holland har det varit riktigt tråkigt att under mina 22 år här, se hur det blir mer och mer kommersiellt. Liknar Sverige mer och mer, vad det angår!
    Det finns många fina och mysiga jul traditioner i Sverige. Men istället för att riktigt öppna dörrarna och dela med sig, har det blivit så exclusivt och vräkigt att man inte ser Jesus mer för allt julpapper och glitter. Men det gäller väl nog för mycket mer än Sverige och Holland.

    Det är lite väl tidigt men jag hoppas att din jul skall bli värdefull och god !!

    SvaraRadera
  2. Hej Carina!
    Var givetvis tvungen att direkt kolla mina källor! Det visar sig att engelska wikipedia säger att man firar hans födelsedag, den holländska att man firar hans dödsdag.
    Jag skulle tro att holländska wikipedia är korrekt, men själv hade jag för mig att det var födelsedagen.
    Egentligen firar man väl namnsdagen, enligt den katolska helgonalmanackan? Eller man firar aftonen före, ungefär som svenskar firar julafton.

    Jag tycker också att det är trist att det har kommersialiserats så i Holland, att ge julklappar här är ju något nytt, helt skapat av kommersiella krafter. Jag tycker om traditionen att ge presenter på Sinterklaas och koncentrera sig på julbudskapet på jul.
    (I vår familj gör vi både ock, för att behålla både det svenska och holländska...)
    Vad jag har haft svårt att vänja mig vid är att i speciellt reformerta hem är julen inte så "mysig" som i Sverige, inte så mycket dekorationer, ingen julkrubba (det är ju katolskt! sa min svärmor), julgranen åker ut innan nyår, och egentligen ingen typisk julmat. Med andra ord, allt det där som tillhör en svensk jul...

    SvaraRadera
  3. Jag tror att man firar hans namnsdag.Och han kommer med båt först och efter 2 v firar man .....

    SvaraRadera