måndag 19 november 2007

Nödvändigheten av en andra bloggfasta...

Apropå ikoner och annat.
Jag ser mig själv som ganska konstnärligt lagd, lite talang för konst har jag, men jag utvecklar den inte längre. Har inte målat på säkert tjugo år. Det finns många orsaker till det. En är att jag i första hand är en som fascineras av den skrivna ordet.
Jag är ingen talare.
Jag skriver.

Bloggen är en del av det. Men den tar tid. Det tar tid att underhålla och fascineras av en debatt om ikoner, här och på andra bloggar, eller om Peter Halldorf, eller kvinnor som kristna ledare, eller miljön eller…
Hela tiden upptäcker man mer, vill veta mer, vill läsa mer... Inspireras att skriva mer, kommentera här, kommentera där, och emellanåt försöka slå Bibeln i huvudet på en grön bloggvän (det senare är givetvis väldigt bildligt uttryckt, mina försök att slå Bibeln i huvudet på min gröne bloggranne är ganska försiktiga, snarare en viruell klapp på axeln...)
Och så vill jag veta mer om Emergent Church, men fastnar alltid i frågor; vad sägs om det och detta och varför berörs inte ditt och datt...

Men tiden räcker inte till.

Sedan jag avbröt min bloggfasta (för tidigt antagligen) har jag inte kommit mycket längre med mitt Manus. (Jo, skyll dig själv, du satte igång att skriva en lång novell för skrivarbloggen i stället!... )

Jag måste nu försöka koncentrera mig lite. Jag ska inte överge bloggen, jag klarar inte riktigt av det, men jag ska försöka att vara lite mindre aktiv. Allt för att prioritera skrivandet.
Ha tålamod med mig!



Frescos från 1300-talet (om jag inte minns fel) i Deir Mar Musa, Syrien

9 kommentarer:

  1. Synd om du skulle sluta blogga, men jag har en idé: En timer, tidtagare:

    Sätt den på exempelvis 40 minuter och när den sedan ringer så får du inte göra mer i bloggosfären den dagen. ;)

    Har just införskaffat en timer (men den låter för hemskt....)

    SvaraRadera
  2. Faktiskt ett väldigt bra tips, det där med timern...

    Nej, jag ska inte sluta blogga, var inte rädda!

    SvaraRadera
  3. Allt har sin tid...
    säger Timern & Predikaren

    Men, känn dig fri att vara bloggfastande trots att Z & vi andra kommer att sakna dig.

    SvaraRadera
  4. Tålamod är numera något av det jag lärt mig ha...:-)

    SvaraRadera
  5. Ja, Birger, man kanske måste lära sig det...

    Tålamod med vad?
    Med sådana som envisas med att slå Bibeln i huvudet på dig, eller...?
    :)

    SvaraRadera
  6. Det är lugnt, hr inget emot att få en god bok i skallen då och då...

    SvaraRadera
  7. Hoppsan, Birger, du vet inte vad du säger!
    Ducka!
    ;-)

    SvaraRadera
  8. 40 minuter!? Sitter framför datorn mellan två och tre timmar om dagen och då har jag inte ens en egen blogg!!! Har upptäckt att mitt sociala liv allt mer blivit bloggar och mindre möten med människor IRL. Trodde aldrig det kunde ske men så är det.

    Nyttigt med bloggfasta Monica! :)

    SvaraRadera
  9. Monica & Z
    Jag har också övervägt bloggfasta, men tycker samtidigt det är väldigt roligt... Får nog fundera på det där med timer...

    Tills vidare tror jag att jag skall bloggfasta på onsdagar och fredagar, för att påminna mig Kristi lidanden...

    Allt gott under din fasta!

    SvaraRadera