torsdag 29 november 2007

Mystisk mysticism?

Debatten om den mystiska mysticismen fortsätter. Jag tycker mig se en viss kantring i debatten, eller att den har gett sig in på ett stickspår.
Det verkar som om de frikyrkliga debattörerna gärna vill tro att kristen (katolsk eller ortodox) mysticism är något som har släppt in österländska, ickekristna, metoder, övningar och trosföreställningar.
Insändarskribenten Kalle Dahlin verkar dra ett likamedstecken mellan djuroffer, vattenbad i Ganges och orakel i Delfi och rökelse, ikoner, och ritualer man kan finna i kristen mysticism.
Låt mig med en gång säga, att om det är det som det handlar om, då är inte heller jag med.
Men nog är det lättare att avfärda den kristna mysticismen om man tror att det är det samma som österländsk ickekristet inflytande.

Men det är inte det vi debatterar, tror jag, det borde i alla fall inte vara det.

Jag tror kanske att det har att göra med en rädsla dels för det okända, dels för att det faktiskt kan vara så att den helige Ande manifesterar sig själv på olika sätt i olika kristna sammanhang, alltså på ett annat sätt än det jag är van vid/tror är det riktiga.
Jag tror att man kan uppleva Andens verkningar i kristen mysticism lika mycket som i ett karismatiskt sammanhang. Jag tror att Anden kan vara närvarande på så många olika sätt. Det handlar inte alltid om att det "kokar". Man kan ju få starka andliga upplevelser också i ett mer kontemplativt sammanhang (inkluderat både tungomålstalande och profetior). Jag har upplevt Andens närvaro bara av att gå in i gamla kyrkor från 300-talet, till och med i kyrkoruiner, under min tid i Mellanöstern, hur förklaras det?

Men om ritualerna och handlingarna blir det viktigaste, då har man naturligtvis hamnat snett. Och Bibeln ska givetvis vara vår urkund, men det betyder inte att vi inte kan läsa och lära oss av vad som har skrivits sedan dess. Ökenfäderna, för att ta ett exempel, har ju mycket att lära oss, men de är givetvis inte felfria och absolut inte sista auktoritet. Lika lite som Luther, Calvin eller Lewi Pethrus.

Jag tror att kristna i alla tider har utvecklat ritualer för sin tillbedjan. Medvetet och omedvetet. Katoliker har en ritual, lutheraner en och pingstvänner en. Jag tror inte att någon kan säga att "vi har inga ritualer i vår kyrka". Frikyrkorörelsen är kanske lika ritualiserad som både katolska och ortodoxa kyrkan, det yttrar sig bara på ett helt annorlunda sätt.

Låt mig avsluta och säga att kanske är det bättre att det "kokar över" än att det inte kokar alls, vad vet jag. Men min erfarenhet är att när det har kokat över för mycket har det också drivit bort människor från Kyrkan, och de har fått sår inombords som därefter hindrar en sund gemenskap med Gud. Karismatisk kristendom kan vara lika osund som kristen mysticism, om vi någonstans på vägen går vilse och inte håller oss till Gud.

I alla kristna sammanhang tycks människor gå vilse, och kanske borde vi alla fråga oss varför.

18 kommentarer:

  1. "Karismatisk kristendom kan vara lika osund som kristen mysticism, om vi någonstans på vägen går vilse och inte håller oss till Gud."

    Just det! Bra gensvar på Kalle Dahlins insändare, Monica!

    SvaraRadera
  2. Jättebra inlägg.

    Man får dock ha lite överseende med att vi frireligiösa sparkar bakut ibland. Det är i största välmening tror jag. När vi upptäcker att det inte alls är mystiskt; och att tex apostolisk succession inte alls är magiskt, så kommer rädslan gradvis att försvinna.

    Jag tänker att vi kristna just nu är som en stor släkt som bor lite utspridda och inte träffas så ofta. Då är det inte underligt att vi blir lite skygga för varandra. Men ju mer vi umgås, desto mer förtroende får vi för varandra och desto mer kan vi släppa på garden.

    SvaraRadera
  3. Johan, som "frikyrkopastor" har jag problem med hur en del präster ser på den apostolisk successionen. Jag har faktiskt blivit förnärmad när jag i egenskap av pastor dissats på i mitt tycke väldigt lösa grunder. Jag vägrar att tro att tex en präst i Svenska kyrkan per automatik skulle vara mer "rätt" än jag som pastor.

    När saker som trohet mot bibelordet, förtroende, gåvor m.m. väger lätt mot något man kallar "apostolisk succession" drar jag mig inte för att kalla det för ett magiskt tänkande. Förklara gärna hur du ser på just den saken.
    Mvh
    Joachim

    SvaraRadera
  4. Nu börjar det bli riktigt intressant!

    Ps. Tack för all positiv respons!

    SvaraRadera
  5. Joachim,

    Apostlarna (biskoparna) var alltid noga med att utse ersättare. Kyrkan lär att biskoparna enligt gudomlig instiftelse har trätt i apostlarnas ställe som Kyrkans herdar. Enligt tradition måste flera biskopar vara med och viga en ny biskop + godkännande från Petrus eller hans efterträdare. Det är en kvalitetsstämpel helt enkelt för att Tron skall bevaras ortodox. Om någon biskop inte tar detta uppdrag på allvar avsätts han av Petrus eller hans efterträdare.

    Självklart kan du vara lika bra eller bättre än andra herdar trots att du inte fått stiftsbiskopens kvalitetsstämpel. Jag tycker dock att principen som tillämpats ända sedan Mattias är bra. Vem som helst, som predikar vad som helst, kan ju kalla sig apostel. Men den apostoliska successionen skall garantera att Kristi budskap bevaras obefläckat.

    Angående magi så lär Kyrkan följande om det:

    "...till exempel när man ger ett slags magisk tolkning av vissa religiösa handlingar, som i övrigt är legitima eller nödvändiga. Att tro att blotta förrättandet av vissa böner eller sakramentala tecken i yttre mening har automatisk verkan är att hamna i vidskepelse" (paragraf 2111).

    I övrigt får vi nog fråga någon medlem i de traditionella samfunden. Jag är ju själv pingstvän...

    SvaraRadera
  6. Tack Johan för ditt svar. Hela iden med en "kvalitets stämpel" låter ju mycket bra. Frågan är bara hur det funkar i verkligheten, här ser jag problem. Fast å andra sidan finns det problem med andra modeller också. När allt kommer om kring så är det bristfälliga människor som Gud av nåd använder, vare sig vi kallar oss präster, biskopar, pastorer, apostlar, osv.
    Allt Gott!
    Joachim

    SvaraRadera
  7. Att vara karismatisk eller inte..det är en fråga.
    Själv anser jag att umgås med Gud kan man göra på många sätt,helst ska vi umgås med honom på det sätt han vill, genom bön tacksägelse och tro.
    Att komma inför Herrens ansikte är det ljuvligaste som finns.
    Lugnt och stilla visa att vi älskar honom av hela vårt hjärta.
    /Maria

    SvaraRadera
  8. Såg att du varit inne på min blogg. Visste inte att du myntat uttrycket "mystisk mysticism" och har nu länkat till denna bloggpost.

    Men då jag är en nybörjare och tekniskt sett en bäbis så vet jag inte hur man döljer länkar i löpande text. Hur gör man? Om du orkar berätta så maila mig på evamaria.k@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Eva-Maria!
    Jag vet inte om jag har myntat uttrycker mystisk mysticism. Jag kallade detta blogginlägg det, och tror att jag kom på det själv.

    Om någon annan var före, hör av er!:)

    Gällande länkar, lusläs wordpress HELP, är väl det bästa antar jag.¨
    Själv är jag en blogspottare, av gammal vana. Tycker Blogspot är relativt lättskött, men har kanske något färre snitsiga funktioner.

    SvaraRadera
  10. Hej Monica,
    Hittade mej själv av en händelse här. Måste ju förstås kommentera. Jag tycker inte alls Du har särskilt fel i det hur Du kommenterar min artikel. Jag är emot alla typer av bindande ritualer. Det skapas så lätt beteendemönster där man knappt klarar sej utan ett tänt ljus, utan nån speciell böneställning. Och för oss uppväxta i pingströrelsen så är det inte så mycket bättre med upprepade mantra som "amen", "pris ske Gud" och liknande. Eller att lovsånger upprepas sjuttielva gånger. I och för sej så är det okay för alla att göra det dom vill i en gudstjänst (okay, finns alltid gränser) så länge det inte blir en form. Men så är det ju sällan. Vi är bara människor. Dom som har upplevt nåt speciellt nån gång i en viss situation vill gärna "lagstadga" det. Jag är förvisso uppvuxen i pingströrelsen men har alltid tillhört en gren av den som varit lite utanför. Då blir man kritisk till mycket.

    Även jag kan känna vördnad när jag går in i en gammal kyrka. Men man måste vara noga med att urskilja om det just är vördnad eller om det är en andlig upplevelse. Förr i tiden pratade man om "själiska" upplevelser, vilket jag länge tyckte var ordklyveri, men jag börjar så långsamt förstå vad det är. Jag kan känna samma känsla inför ett mäktigt musikstycke, vare sej det är Mozart, Queen eller Abba. Men jag vet inte om det nödvändigtvis är andligt. Eller när svenskar vinner i en sport.

    Jag var med ett kort tag under den väckelse som fanns i Citykyrkan i Stockholm under 70talet. Då var jag inte ens tonåring. Men har man sett, märkt och hört det en gång så kan man inte nöja sej med kontemplativa inåtvända gudstjänstmönster eller nånting som liknar det vi har idag - allmän likgiltighet. Då får det hellre koka över. Och självklart kan det få dåliga följder, även det.
    Kalle Dahlin

    SvaraRadera
  11. Hej Kalle!
    Kul att du "hittade dig själv".
    Välkommen hit!

    Jag förstår vad du menar när du säger att du är emot bindande ritualer och du nämner ju själv hur de kan uppkomma i alla kristna sammanhang.
    Och det var ju lite det jag ville peka på i mitt inlägg.

    Att urskilja vördnad från andlig upplevelse kan vara svårt, tror jag. Kanske är det både och ibland.

    Min tid i Syrien har fått mig att tänka mycket på detta.

    Ännu en gång vill jag betona; jag tror att Anden kan vara närvarande på många olika sätt. Jag tror också att han kan använda sig av ritualer.

    Men som sagt, bindande ritualer kan vara hämmande, oavsett om det är en bundenhet i en slags lovsångsstil, eller en ortodox ritual.

    SvaraRadera
  12. Hej Monica,

    S�g att Du precis svarat. Jag konstaterar �terigen att vi inte (tycker jag) har s�rskilt divergerande �sikter i �mnet. Till skillnad fr�n en del andra bloggare som plockat upp det jag skrev.

    Intresset f�r mysticismen i frikyrkan just nu �r kanske ocks� en reaktion p� en v�ldigt fyrkantig gudstj�nstform som numera k�nns urvattnad eftersom den andliga n�rvaron till stora delar lyser med sin fr�nvaro. Jag tror inte att det �r grundl�ggande fel med att unders�ka andra kristna traditioners tro. Men det blir s� l�tt ritualer av det! Till slut tittar man snett p� dom som inte g�r fram till ljusbordet i en gudstj�nst. Vad �r det f�r en konstig prick? I min kyrka m�rker jag redan detta fenomen och �nd� �r ljusbordet inte gammalt hos oss. Eller n�r det �r offerg�ng. En �terupplivad tradition fr�n min barndoms kyrka, som ju egentligen �r ett slags l�tt "psykisk terror" - vem vill sitta kvar i b�nken n�r alla g�r fram och l�gger en sedel i boxen? Jesus kritiserade faris�erna just f�r att de hade en massa ritualer f�r sej (s�kert inte fel i grunden), men de blev s� invecklade att de sj�lv knappt kunde h�lla dem. Dock kr�vde de det av andra. Kristendomen �r mycket friare �n s�.

    Sj�lv gillar jag �knen (inte minst f�r att jag har fotografi som hobby). Den totala tystnaden som finns i �knen, inte ens rasslet av l�v, �r verkligen befriande. Det st�r ju �ven om Jesus att han drog sej undan till �knen f�r att be. S� jag har inget emot de upplevelser som �kenf�der gjort i sin ensamhet - bara de inte stannar d�r. Jag tror inte att kristendomen bara �r till f�r eget behov utan f�r att spridas till andra. Jag planerar just nu en resa till Israel, om den blir av n�sta �r vet jag inte, men vill t ex d� g�rna bes�ka Katarinaklostret i Sinai.

    Vad det �r alldeles f�r mycket av i gudstj�nsterna idag �r ord. Prat, prat, tal, tal. N�r jag nu inte �r hemma utan ser gudstj�nster via webben, d�r man kan snabbspola streaming video, s� inser man �ven hur m�nga minuter prat det �r. Jag tror att den mer kontemplativa gudstj�nstformen kan vara en reaktion p� pratet. Jag skulle is�fall hellre se att man sl�ppte l�s f�rsamlingen i gemensam b�n, som inte avbryts efter 2,5 minut. S� var det i min barndom, d�r b�n, k�rer och profetiska tilltal avl�ste varandra i gudstj�nten under en ganska l�ng tid. Och det var �nd� 500-600 m�tesdeltagare. Det blev inte oordning f�r det.

    M�let med v�r gudstj�nst �r inte bara v�r egen uppbyggelse utan spridandet av evangelium till alla folk. Ser man saken ur det perspektivet �r det tyv�rr inte de historiska kyrkorna med vacker liturgi som vinner s�rskilt m�nga sj�lar, det �r, som jag skrev i artikeln, d�r Anden verkar enligt Apostlag�rningarna.

    Take care,
    Kalle Dahlin

    SvaraRadera
  13. Kalle, läs gärna om Deir Mar Musa i Syrien (ej möjligt att kombinera med Israel...) som jag har skrivit om tidigare på bloggen

    SvaraRadera
  14. Kalle!
    Intressant att läsa dina kommentarer. Jag får lite intrycket av att du själv börjar svara på en del av de frågor du ställde i Dagen-insändaren.

    SvaraRadera
  15. Hej Monica,

    Jovisst har jag en massa teorier om varför det har blivit som det har blivit. Men det lämpar sej dåligt i en debattartikel, som mera är till för att väcka till samtal - vilket ju uppenbarligen skett (och därmed måste ju jag vara nöjd som skribent). Ska läsa om Syrien, som Du skrev. Jag tror dessvärre inte att det blir nån resa nästa år, men man vet aldrig.
    Take care,
    Kalle

    SvaraRadera