fredag 20 juni 2008

"Speak English, please!"

Jag måste väl nämna FRA jag också, även om jag inte riktigt har hängt med i debatten.

Ulf Ekman har tydligen avlyssnats, enligt en lista Ekot hade. Han skriver om det på sin blogg.
"Man kanske man kan svälja denna avlyssning med tanke på rikets säkerhet. De som avlyssnat måste ha fått hört mycket intessant, inte minst alla böner för missionärena och tungotal på telefonen."

Det får mig att återigen tänka på mina år i Syrien.
Ökänd säkerhetspolis, med mycket på sitt samvete. Jag vet inte hur många vi mötte som hade suttit i fängelse för ingenting, och länge.

Där var det standard med avlyssning av telefoner, speciellt utlänningars, och på senare tid läste de säkert också email.

En liten skröna cirkulerade, den blev väl en sk. Urban Legend efter ett tag (man visste inte om den var riktigt sann):

Det var holländaren som satt i telefon med någon i hemlandet. Då avbröts samtalet av en röst som sade:
Speak English, please.
Tydligen fanns det ingen i avlyssningstjänsten som kunde det egendomliga språket holländska. Det måste ha varit lika förbryllade för dem som för de som avlyssnade Ekmans tungotal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar