tisdag 17 juni 2008

Susan Howatch i Dagen

Mer England! Nu har jag riktigt kommit igång, så jag fortsätter.

Anna Sophia Bonde använder sig av Susan Howatch romanserie om Church of England i sin krönika i Dagen idag. Kul. Alltså inte bara jag och Inga-Lina som uppmärksammar Howatch
Bonde skriver bland annat;
"Alla böckerna innehåller långa partier med konfidentiella samtal mellan någon klok präst och en människa i djupaste livskris. De har fått mig att undra över tillståndet för själavården i min egen kyrka och tid. Finns det många goda själavårdare: skarpsinniga, fromma, goda auktoriteter?"

Jag har skrivit om Susan Howatch förut. Börjar känna mig tjatig. Men faktum är att dessa böcker är några av de få som jag läser om. Flera gånger dessutom.
Tyvärr är romanserien Bonde refererar till svår att få tag på, men köper man andrahand så brukar det lyckas. I USA verkar böckerna vara lättare att få tag på.
Den nya sviten, kopplad till kyrkan den också, är lättare att få tag på bla genom Amazon.
Howatch skriver med insikt om engelska kyrkan, dess präster och lekmän. Och det är nästan gastkramande spännande ibland.

Starbridge-serien: Om präster och biskopar i den fiktiva staden Starbridge (Salisbury antagligen).
Glittering Images
Glamorous Powers
Ultimate Prizes
Scandalous Risks
Mystical Paths
Absolute Truths

St Benet-serien: Om präster och lekmän kopplade till ett sk Healing Center i kyrkan St Benet i London, och de människor som de genom sitt arbete kommer i kontakt med.
A question on integrity (Wonder Worker i USA)
The High Flyer
The Heartbreaker (recension här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar