onsdag 24 september 2008

Kan Gud hädas?

Kan Gud hädas?
Hädelse har varit straffbart ganska länge i Sverige, men är numera borttaget. I andra länder, tex här i Holland, finns faktiskt hädelseparagrafen kvar, men jag tror att den kanske finns för att värna om religionsfrihet, Holland har ju en historia med mycket konflikter mellan katoliker och protestanter, snarare än att se till att Gud inte hädas.
När det talas om att ta bort den brukar de högerkristna partierna protestera. Det föranledde min man att ifrågasätta dem och fråga; kan Gud egentligen hädas?

Gud är Gud och frågan är dock om han inte tål hädning? Tål han inte att bli kränkt? Visst står han över allt det där? Om någon kallar honom en jävla idiot, så går han väl inte bort och tjurar och känner sig kränkt? Det verkar ju ganska småaktigt.
Folk vänder ryggen åt Gud dag efter dag, är inte det lika illa, eller gör Gud lika ont? Jag föreställer mig att han gråter när hans barn inte alls vill ha med honom att göra, snarare än att han blir arg för att någon talar illa om honom.
Ärligt sagt tror jag inte Gud kan bli kränkt.

Jesus misshandlades och spikades upp på ett kors, det var väl egentligen den extrema formen av kränkning. En gång för alla.
"Jag kan heller inte låta bli att tycka, att om nu Jesus klarade en korsfästning, nog klarar han av att bli ifrågasatt av Betnér.", säger Jeanette Söderwall (nt.se
med anledning av Magnus Betnérs framträdande i en kyrka, som också Emanuel på Dagen.se kommenterat.

Nej, när troende, oavsett religion, talar om kränkning och hädelse, så är det deras egna känslor som det handlar om. 
Och jag tror ärligt sagt, och Emanuel är inne på samma sak, att vi kristna har väldigt svårt med självdistansen. Dessutom är det extra svårt att skämta när ämnet är sex.

Det är väl synden, att missa målet, i sig, som skiljer oss från Gud?Att häda är ju en syndagärning bland alla andra.
Jag tror Gud känner sig mer kränkt när han ser allt ont vi människor ställer till med, än när han hädas.
Egentligen är det väl så, att vår förmåga att välja det onda framför det goda är den ultimata hädningen.

Mer i Dagen om Betnérs uppträdande.

Ni som vet mer om vad Nya Testamentet säger om detta, kommentera gärna.
 Dessutom skulle jag gärna vilja veta vad ni som inte är kristna tycker om detta.

3 kommentarer:

  1. Hej Monica!

    Jag är nog av den åsikten att även om det är känslor som såras så kan såret och kränkningen ibland bli stor när många, många delar samma känsla.

    Betnér har jag inte så särskilt mycket uppfattning om, men det handlar kanske mera om kristnas marginalisering i hela samhället. Mängden av fördomar riktade mot en och samma grupp.

    SvaraRadera
  2. Gun-Britt,
    Jag tror du har helt rätt och känner igen mig i det där jag också.
    Det känns ju kränkande när någon inte alls tar ens tro på allvar, kallar en idiot och bakåtsträvare och allt vad man kan tänka sig.
    Men jag tror ändå att vi ibland måste ha självdistans, speciellt när det handlar om humor. Standup står ju ofta för den mest extrema komiken, och alla grupper som har något "udda" blir ju för eller senare "behandlade" i standupcomedy. Det tycker jag faktiskt inte man måste ta för allvarligt.
    Sårade känslor är något man får stå ut med i yttrandefrihetens namn.

    Men jag håller fast vid att det handlar om våra känslor och jag tror inte Gud kan hädas.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Du bad om kommentarer från någon som kan NT (varför inte GT?), och jag kanske kvalificerar för lite kunskap, om än inte så värst mycket :)

    Att spekulera i frågan om Gud kan hädas eller inte utifrån något annat material än Bibeln är ganska meningslöst. Det är ju bara i Bibeln vi kan läsa om hur Gud är och vad han vill och inte vill. Det är ju Gud som har inspirerat den genom människor som skrev ner vad han ville, så vi ska nog hålla oss till Bibeln (GT och NT) för att utreda om Gud kan hädas.

    Och för mig är det uppenbart att Gud kan hädas. Till exempel är det oförlåtligt att häda den Heliga Anden, som är Gud. Att häda Gud är att driva med Gud, eller att förnedra eller att tydligt markera sitt (högmodiga?) avstånd från allt vad Gud är och vill. Hur kan det någonsin vara bra? Om Gud blir sur eller arg är inte frågan. Det är tvärtemot Guds vilja att vi hånler eller föraktar honom för då väljer vi ett liv utan honom. En som hädar Gud är ju knappast i en personlig relation med honom... Till slut blir detta en evighet utan Gud, vilket Bibeln kallar "Helvete".

    Så nog är frågan allvarlig. Jesus sa att GT är uppfyllt av NT, inte ett åsidosättande, av GT. Alltså menade Gud/Jesus/Anden allvar när de sa till Moses "Du ska inte ta missbruka Herren, din Guds namn". Att häda Gud är fullt möjligt eftersom Gud had förbjudit det.
    (1 Tit 1:20, Jak 2:7, 2 Pet 2)

    SvaraRadera