söndag 21 september 2008

Sorg i bröstet

Det är lätt att glömma hur sorg kan riktigt göra ont i bröstet. Inte sedan svärfar dog för sju år sedan har någon närstående gått bort. När nu min mans gode vän sedan studenttiden, Jan, dog efter ett års kamp mot cancer, så tyckte jag inte heller att det egentligen var någon riktigt närstående. Jan var den av min mans allra närmsta vänner som jag kände minst. Mitt bästa minne av honom är att han fyllde vårt bröllopsalbum med så fantastiskt fina foton.
Ändå kom nu avskedet i samband med begravningen lite som en chock. Jan hade så gott som ingen familj, både föräldrarna och ende brodern finns inte i livet. Hans rumänska flickvän var närmast sörjande. Det var svårt att se hennes förtvivlan. Jan var 46 år, hon 1o år yngre, hon skulle snart ta examen som socialarbetare och de skulle äntligen flytta ihop. 
Så blev Jan sjuk. Ända in i det sista ville han inte acceptera att döden var nära.

Förutom flickvännen hade Jan ingen familj. Men det betydde inte att han var ensam. Han var knuten till Delfts universitet som professor i matematik och till en företag som sysslade med något som är så typiskt för Nederländerna; kampen mot vattnet. Han hade många kollegor och var handledare för många studenter.
Dessutom hade han många vänner. De närmsta vännerna, däribland min man, hade hjälpt till att sköta om Jan under hans sjukdomstid, eftersom hans flickvän var i Rumänien. De handlade för honom, lagade mat, städade, körde honom till sjukhuset, han bodde hos dem långa perioder. 
Det var svårt att se deras sorg, inklusive min mans. Så mycket tårar denna soliga och vackra septemberlördag.

Det kom bortåt 200 till begravningen. Många kollegor och studenter från universitetet. Det lilla kapellet på Haags allmänna kyrkogård räckte inte alls till, många fick stå hela gudstjänsten. Antalet människor var ett mäktigt vittnesmål om hur älskad Jan var.
Enligt Jans önskan hölls en ljus begravningsgudstjänst. Inga begravningspsalmer utan moderna sånger som Abba Father, let me be, yours and yours alone och det spelades musik från Taize och kistan bars ut till musik av U2s 40 ( den där med I will sing, sing a new song, se inlägget tidigare.) U2 var Jans största idoler, han missade inte en konsert. 

Det var något av det vackrade jag har varit med om. 
Men ont i bröstet gjorde det.
Och gör fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar