torsdag 5 juli 2007

Koncentrera sig på det verkliga problemet

Abortdebatten har varit igång ett bra tag nu. Det senaste är att Kristdemokraterna riskerar att splittras på grund av abortfrågan. I bloggosfären diskuteras det givetvis också. Kanske har Birger Schlaugs två senaste varit de mest minnesvärda.
Själv har jag nog skrivit tio blogginlägg om abort, egentligen har jag säkert sagt allt jag vill redan.
Ändå kan jag inte låta bli att yttra mig igen. Jag sitter med Socialstyrelsens statistik om aborter 2006 i handen och läser för att få lite mer kött på benen.

I en perfekt värld kunde alla födas och växa upp och bli älskade.
I en fullkomlig värld får alla gravida uppleva den där utomjordiska lyckan av att få en kladdig, blodig och mycket levande liten varelse på sitt bröst.
I en perfekt värld får alla se efter om det är en pojke eller flicka, räkna de tio tårna och låta det nya livet suga vid bröstet endast en minut gammal.
I en fullkomlig värld får alla dela sin lycka med en älskad man.
----------
Sitter och skriver detta samtidigt som jag lyssnar på ett suveränt akustiskt framförande av U2 och låten Yahweh. Lite till min förvåning börjar tårarna rinna. Minnena är ljuva och svåra. Mitt tredje barn blev svårt sjukt två dagar gammalt. För mig var det som om han föddes två gånger. Andra gången när han runt midnatt, ett knappt dygn efter att han blev sjuk, vaknade igen för första gången och skrek. Det var nog det mest underbara spädbarnsskrik jag någonsin har hört. För jag visste i det ögonblicket att han skulle bli bra.
Han skrek av hunger. Han låg med dropp och allt, men skriket betydde helt klart att mammas mjölk var bäst. Det dröjde åtskilliga timmar innan han kopplades ur maskineriet och lades vid mitt bröst. Det var ett heligt ögonblick i mitt liv, ett ögonblick när jag kände Guds hand på min kind och en inre röst som sade: Allt kommer att bli bra...
Yahweh, Yahweh

Always pain before a child is born
Yahweh, tell me now
Why the dark before the dawn?

--------
Förlåt urspårningen. Givetvis är det där med att föda barn inte bara himmelskt lycka. Men så lever vi ju inte heller i en perfekt värld.

Nej, den fullkomliga värld som Gud skapade, den värld där mannen och kvinnan gavs till varandra och blev ett, den finns inte. Den värld som blev följden av att vi valde att inte leva i gemenskap med Gud, är inte fullkomlig.
Det är den världen som Gud sände sin son till och det är den världen han fortfarande har omsorg över.

Hur ska jag nu komma tillbaka till det jag ville säga?
Jo, jag vill komma bort från alla de svåra frågeställningarna. De som vi kan älta i evighet. Har kvinnan rätt till sin egen kropp? Är abort mord? Om inte, när börjar i så fall livet? Skulle vi sänka den övre gränsen till 12 veckor?

Jag frågar mig; varför gör svenska kvinnor så många aborter? Toppar statistiken i Norden, dubbelt så höga som i Holland. Antalet tonårsaborter är fem gånger högre än i Holland! 2006 gjorde över 7000 tonårstjejer abort. Över 15000 aborter utfördes på kvinnor mellan 20-30 år.
Vi kan konstatera att över 90% av alla abort sker innan 12:e veckan.

Jag vill inte upprepa allt jag redan har sagt, men jag funderar på varför det verkar vara så hemskt att få barn ung. Numera är man medelmåtta om man får sitt första barn vid 29 år (som jag). Min mamma tyckte hon var gammal när hon fick sitt första barn vid 27.
Är barn alltid ett hinder?
Och till en annan fråga; sexdebuten sker tidigt i Sverige, runt 16 år. (Jag har hört liknande siffror i Holland, så helt unikt är Sverige inte). Varför?
Faktum är att den sk. ABC-metoden mot AIDS, som används i Afrika, faktiskt skulle fungera lika bra mot oönskade gravideter och även mot ett eventuellt abortbeslut. Chansen att välja abort torde väl vara något mindre om man lever i ett stadigt förhållande?
Avhållsamhet? Nästan ett skällsord i Sverige. Gammalmodigt! Konservativt! Sexfientligt!
Vad jag bara vill fråga; varför är det ett måste att man ska ligga med sin pojk/flickvän bara för att man fyllt 15?
Är det en katastrof om man inte har haft sex när man fyllt 20?
Faktum är att avhållsamhet som tonåring faktiskt skulle få abortsiffrorna att sjunka. Och för den som ändå vill; kör en Double-Dutch (p-piller och kondom). Och ha inte ha sex bara för din skull, utan för er skull! Och killar, man är två om att ha sex och två om att bli gravid…
Tänk efter före.

Om vi, abortmotståndare och förespråkare av dagens lagstiftning, lade energin på att få ned aborterna, skulle mycket vara vunnet. Om vi kom ned på Hollands nivå skulle kanske 15000 aborter undvikas per år.
Hur ska vi åstadkomma det? I stället för att fortsätta debattera de svåra frågorna som jag just har nämnt, så får vi inte glömma bort vad som är det verkliga problemet.
Hur ska aborterna minskas?

Utifrån en kristen synvinkel finns mycket att fundera på när man pratar om sex. Vad säger egentligen Bibeln om sex? Inlägget blir för långt om jag ska gå in på det, jag får spara det.

Dagen har flera artiklar om ämnet idag, 5 juli. Lillemor Hallins debattartikel är bra tycker jag. Hon skriver bland annat:
Eftersom min kropp är den helige Andes tempel kan den inte slängas ut till vem som helst. Det handlar ju om självkänsla och integritet också. Hur byggs den upp hos de unga i dag?


13 kommentarer:

  1. - Varför så många aborter i Sverige? Kan det vara så att abort har kommit att bli som ett alternativt preventivmedel, typ/dagenefterpiller.comp när inte det funkade?

    - Varför är det så hemskt att få barn ung? Därför ingen ville det. så klart. Är du ung och kristen då är det en annan sak.

    - Är barn alltid ett hinder? Klart det är. För utbildning, karriär och egoismen.

    - Sexdebuten sker tidigt i Sverige, runt 16 år. Varför? När man ställer många av frågorna som Monica så bra gör, är det givetvis skilda världar vi också måste komma ihåg att vi talar om. Världen utan Gud lever sitt liv på de sätt man tycker man får ut mest av. Världen med Jesus som Herre och Gud har inga problem med allt abortsnack. Där är andra referensramar.

    - Avhållsamhet? Svaret beror på vilken del av skilda världar vi lever i.

    - Hur ska aborterna minskas? Återigen ytterst fråga om var man befinner sig i det jag kategoriserat som skilda världar...

    Monica! Bra bloggpost att använda för många i samtal om vad livet är och går ut på. Hur att förävalta livet vi fått. Lillemor Hallin-citatet är klart och rakt.

    SvaraRadera
  2. Monica,
    Om jag tolkar socialstyrelsens siffror rätt så görs nästan 40% av alla aborter i Sverige på mödrar som är över 30 år (1998). Har du någon idé om hur dessa kan reduceras?

    SvaraRadera
  3. Nej, har du?... :)
    Stämmer 36% 2006.

    Faktiskt en ännu svårare fråga.
    En form av preventivmedel; ville inte ha fler barn...

    Vi har varit inne på detta förut eller hur...

    Slutsats: Medelålders slarvar nästan lika mycket som unga!

    Jag har koncentrerat mig på de under 30 därför att jag tror att där kan flest aborter förhindras, men det är en dåligt underbyggd teori, som jag måste utveckla.

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har ingen ide heller. Tror egentligen inte att några samhällsreformer hjälper - en mentalitetsförändring måste till. En avgörande förbättring kan inte ske utan att människors värdegrund förändras.

    SvaraRadera
  5. Hellre laglig abort än att man ska behöva ta till illegal abort. Stickor kan man ha till mycket trevligare saker!

    Vi lever ju som du skriver, inte i den bästa av världar. Alltså finns behov av aborter.

    Jag tror ingen kvinna oavsett ålder gör abort lättvindigt.
    Att påstå att abort används som preventivmedel är att slå på de redan utsatta.

    Har du hört någon som skryter om att de gjort abort? Inte jag, och jag skryter inte heller.
    Det anses skamligt att inte "kunna klara att ha makten över sitt sexualiv". Men tänk så många graviditeter som INTE blir av för att man visst håller ordning på sig.

    Varför räknar man aborter i förhållande till graviditeter? Varför räknar man inte aborter i förhållande till antal genomförda samlag?

    På 25 års sexliv har jag gjort två aborter och fött två barn.
    Jag har haft sex låångt fler än fyra gånger.

    Pga ämnets känslighet och att jag lämnat ut mig så privat så hoppas jag att det är okej att jag svarar dig anonymt.

    C

    SvaraRadera
  6. Glömde ju ...

    Att erbjuda legal abort är att visa omsorg om dessa våra minsta som kommer fram till att abort är hennes väg ur detta.

    Att låta henne utstå illegala plågor som både kan ta hennes liv och göra henne oförmögen att senare bli gravid/genomföra en graviditet är att stena.

    Vem kastar först?

    C

    SvaraRadera
  7. C, när det är så personligt är det helt okej att vara anonym!

    Jag tror att det är som du säger; ingen gör en abort lättvindigt, ändå när man läser undersökningar om VARFÖR aborten gjordes så är orsakerna för mig i några fall inte tillräckligt "övertygande".
    Jag ifrågasätter inte att det är sista utvägen många svåra fall, men i andra fall undrar jag om aborten inte kunde ha undvikits.
    Det är lite det jag menade när jag frågade "är barn alltid ett hinder?"
    När är det egentligen RÄTT tid att få barn till exempel?
    Att påstå att abort används som en sorts preventivmedel är hårddraget, och jag ber om ursäkt om det uttrycket sårar! Jag vill INTE slå på redan utsatta!
    (Jag är medveten om att jag antagligen säger emot mig själv...)

    Att ändra abortlagstiftningen tror jag är att börja i fel ända, trots att jag i övrigt är ganska konservativ i denna fråga, så är jag inte emot fri abort.
    Illegala aborter är förfärligt och farligt och har förstört så mycket för så många världen över.

    Givetvis kan man inte mäta hur många graviditeter som har förhindrats pga preventivmedel, därför räknas aborter i förhållande till graviditeter.

    Du har naturligtvis rätt när du frågar "vem kastar först?"
    Det är nog lite pga av det jag skrev detta inlägg, för att vända bort från skuldbeläggandet (jag är medskyldig...) och i stället fråga vad som kan göras så att färre kvinnor kommer så långt att de överväger abort.

    Att andra länder har lägre siffror är intressant. Arbetar de annorlunda med förebyggande arbete?
    Andra orsaker?

    SvaraRadera
  8. Vill bara säga att jag också vänder mig mot påståendet att hindra 36000 aborter per år betyder 36000 födda barn.
    Att förhindra aborter handlar givetvis i FÖRSTA HAND om att förhindra graviditeter, inte om att omvandla abortbeslutet till ett beslut att föda barnet. (även om det kan vara ett alternativ i andra hand.)
    Hänger ni med i mitt resonemang?

    SvaraRadera
  9. "Att förhindra aborter handlar givetvis i FÖRSTA HAND om att förhindra graviditeter."

    Vi är på samma våglängd.

    Sen är det inte ett engångsprojekt att informera och propagera om säkert sexliv.
    Precis som man förvånat brukar se vågor i alkoholvanorna bland ungdomar anar jag att man kan se vågor i blivna graviditeter.

    "Alkoholkonsumtionen bland tonåringar ökar? Konstigt, vi hade ju en informationsdrajv för fem år sen.
    Jaså, blir det nya tonåringar?" typ.

    Sen kan jag tänka att säkert-sex blev man noga med när det "visade sig" att hiv även "kunde smitta" heterosexuellt. (För som du(?) sa nyss, så var det ju något som hade med bögar att göra från början enligt media.)

    Sen kom man ur situationen "det finns ingen medicin" till, vad jag förstått men inte har pejl på, såpass bra bromsmediciner att hiv inte var dödande sådär speciellt fort.

    Och under tiden har nya saker hamnat på löpsedlarna och nya ungdomar vuxit upp ...

    Double-dutch är en klok inställning tycker jag. Att alltid använda kondom så att Han vet, och dessutom kan kvinnan använda annat preventivmedel så att Hon vet gör att båda tar ansvar.

    AB utan C i Afrika är så man kan gråta.
    Men jag vet iaf att lutherska kyrkan i Cape Orange propagerar för ABC. Det har de sagt hemma i vår kyrka när vi haft gäster därifrån.

    C

    SvaraRadera
  10. "Inte ett engångsprojekt", bra uttryck, nej, kanske glömmer vi att det hela tiden kommer nya ungdomar som behöver konfronteras med det här med säkert sex och alla frågor runtomkring sexdebut och aktivt sexliv.
    Ibland förvånas man hur naiva tonåringar verkar vara, men kanske har det alltid varit så. Vi vuxna hänger inte med, liksom vuxna när vi var tonåringar inte hängde med.
    Plötsligt är ens lilla barn tonåring!

    En sak som jag vill ge vidare till mina barn är att det där med sex är härligt, men det kräver ansvar. Man kan inte ha sex BARA för att det är kul.
    En graviditet "går inte över" som om det vore en baksmälla. Tänk efter före!
    Sex och barnalstrande har alltid hängt ihop, och kommer alltid att göra.
    Framför allt för mina pojkar kommer jag nog att predika det där med ansvar...

    SvaraRadera
  11. På Marie Bebådelsedag påminns man om att Jesus blev till i detta ögonblick och inte 9 månader senare.

    Varje år kommer jag på det: Just det.
    Denna högtid är nog väldans viktig

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag beundrar ditt engagemang i abortfrågan, för det är verkligen en mycket viktig fråga. Kanske du inte orkar engagera dig i ytterligare en fråga som rör barn, nämligen de alldeles, alldeles nyfödda? Jag hoppas i alla fall att vill göra ett besök på min blogg och läsa om mitt Mission Impossible i att försöka sätta stopp för att nyfödda rutinmässigt berövas sitt livsviktiga moderkaksblod, som missvisande nog kallas "navelsträngsblod" - sånt där som stamcellsforskarna vill åt.
    Linda M http://blogg.aftonbladet.se/15613/

    SvaraRadera
  13. Linda!
    Tack för din kommentar.
    Det som du skriver om är ganska nytt för mig, och jag behöver veta mer. Det är en nyhet för mig att just den procedur, där moderkakan inte får "pumpa klart", för att man ska använda blodet, är så negativ för det nyfödda barnet.
    Görs detta rutinmässigt?
    Vår föräldrar chans att säga nej??

    SvaraRadera