måndag 3 mars 2008

Barak Hussein for president?

Vår 9-åring visar av någon anledning intresse för amerikanska presidentvalet. Han ser det lite som en sport, håller ni på Obama eller Clinton, ungefär som håller ni på Ajax eller Feyenoord (holländska fotbollslag i toppdivisionen för den som inte visste)?

Jo, jag håller nog på Obama säger 9-åringens far, som själv har kristdemokratiska sympatier (tror jag); men tillägger han; "Obama säger att han vill förändra så mycket, men säger inte hur." Jo, det påminner honom om jobbet och alla toppchefer som vill förändra så mycket, men inte säger hur. Så han får lite allergiska utslag av den sortens retorik.
"Du då, mamma?"
"Ja, jag håller inte på McCain i alla fall!"
"Jaha, varför inte?"
"Ja, men han är ju så gammal och så är han republikan..."

Därmed har jag avslöjat mitt ganska svala intresse för det amerikanska valet. Luften gick ur mig för flera år sedan, när Al Gore förlorade mot Bush jr, fastän han egentligen hade vunnit...

Nu läser jag Jim Wallis och konstaterar att de högerinriktade amerikanska islamofobiska ränderna aldrig går ur.
Ni kan inte ha missat att upprepade påståenden har dykt upp i amerikansk media om att Barak Obama egentligen är muslim.
Och det verkar inte spela någon roll hur många gånger alla säger att det inte är sant. Han råkar heta Hussein i mellannamn, det är väl ett muslimskt namn, aj, aj...
Och har bott i Indonesien, det är väl ett muslimsk land, aj, aj...

Jag har bott i Syrien, det är väl ett muslimskt land, aj, aj... då är jag väl automatiskt arabvänlig, muslimvänlig och antiisraelisk?
Jaså, finns det kristna i Syrien? Det visste jag inte!...

Jo, jag är faktiskt arabvänlig och muslimvänlig. (Lägg märke att jag inte sade islamvänlig...)
Gud har faktiskt sagt att vi ska ta hand om våra grannar. Någon gång sade han också att vi ska älska våra fiender. Det är knepigt allt det där som han regelbundet slängde ur sig, han Jesus. Komplicerar livet så förfärligt. Det är ju liksom så mycket lättare att hata sina fiender. Öga för öga, det ligger närmare det mänskliga, eller hur?

I alla fall, jag håller nog på Barak Hussein. Främst håller jag på demokraterna.
Barak Hussein for President, Hillary for Vice President?

Nej, det där sista kommer aldrig att fungera, säger min man. Bill kommer aldrig att kunna acceptera att vara second husband...

4 kommentarer:

  1. Tja, visst är det taffligt i medierna där 90 procent av tiden ägnas åt spelet. Det är lika läskigt som att man numera talar om att "spelare" satsar på den eller den branschen. En ny spelare har kommit in på marknaden.
    Jag gillar förstås Ralph Nader, men senast så tog han röster från Al Gore vilket medförde att det blev som det blev... Obama är ganska knuten, så vitt jag förstår, till för mig mindre trevliga intressen i kolkraft och uran. Men bättre retoriker är han, även om han inte kommer upp till min favorits nivåer, den tidigare presidentkandidater Jesse Jackson.

    Hoppas du inte blev uttröttad på att skriva på kursen, utan kan ge dig hän i något bokprojekt!

    SvaraRadera
  2. BLEV uttröttad?
    Jag har inte åkt ännu!

    På lördag bär det av och jag är så nervös att jag inte vet var jag ska ta vägen...

    SvaraRadera
  3. Heja McCain!
    Just hans ålder är ett jätteplus. Jag har inte lust att se någon mer praktikant i Vita huset (och då tänker jag inte på Monica Lewinsky).

    Barack Hussein Obama får gärna ställa upp igen om 25 år. Hoppas att demokraterna nominerar Hillary Rodham Clinton istället den här gången.

    Hoppas att det går riktigt bra för Schlaugs favorit Ralph Nader. Om han får 10% av rösterna så blir jag riktigt nöjd, hehe. ;-)

    SvaraRadera
  4. Johan!
    Jippi, du är tillbaka! :)
    Har inte helt och fullt förstått varför du har slutat blogga...

    Mitt svala intresse i amerikanska presidentvalet har kanske att göra med att jag inte riktigt har haft tid med att sätta mig in i vad alla kandidater står för.

    Ålder (varken hög eller låg) behöver ju inte vara någon nackdel.

    Håller med min man som alltid reagerar när någon säger att de ska ändra på saker och ting, men inte nämner HUR det ska ske...

    En sak vi jag INTE ha. En ny president som är lika insyltad i den amerikanska oljeindustrin som George W Bush (och hans vice Cheney).
    Kommer jag att få som jag vill?

    Amerikansk politik känner jag kanske till lite för dåligt. Oljeindustrin känner jag till lite bättre och jag är tills idag fullständigt övertygad om att största orsaken till att hela Irak-kriget är oljan, inte bekämpandet av terrorister.

    SvaraRadera