söndag 16 mars 2008

Hemma igen

Hemma igen och det är riktigt takkeweer (oöversättbart till svenska, men betyder ungefär sketväder på göteborgska), det har regnat HELA dagen.
Men det är klart, visst har jag saknat ungarna (har aldrig varit borta så länge från alla tre på en gång) och utan bättre hälften är man ju ganska halv.
Så nu när jag känner mig hel igen vill jag sätta mig ned och reflektera över dagarna som ligger bakom mig.

Konstaterar att Hans-Olov har skrivit en nästan ömsint hyllning på sin blogg till skrivarkursernas organisatör, Ann Ljungberg. Allas vår hjälte. Jag kan bara hålla med. Fantastiskt, tack igen, Ann!
Jag har fortfarande svårt att fatta att jag har fått vara med. Att jag lite av en slump hörde om tävlingen, knåpade ihop mitt tävlingsbidrag och skickade in det. Och vann!
Men jag säger som Micke Lundh, som fick coaching för sin nya bok av Ann i Sevilla och kom och pratade med deckargruppen; jag tror inte på tillfälligheter.

Och det är klart, visst är Hans-Olov en hjälte också. Han har visat oss spänningsromanskrivandets hantverk, peppat oss och kört ganska hårt med oss. Men med gott resultat, tror jag. Och det känns extra uppmuntrande att han ser fram emot att läsa våra romanmanus när vi är färdiga.
Gruppen var fantastisk också. Om man föser ihop en grupp på sex personer av olika åldrar och bakgrund, då är det inte lätt att veta vad man får. Men denna grupp var öppen och självutlämnande, och det är klart, då håller man inte igen själv heller. Tilläggas bör att alla var mycket duktiga skribenter. Tack Jeanette, Cecilia, Maria, Åke och Lars! Vilket gäng!
Och sedan var Sevilla en inspirerande miljö. Varmt och soligt, doftade apelsinblom, pittoresk stad, en tapasbar i varje gathörn, kort sagt; vilket ställe!


Sammanfattningsvis så var den här veckan och kursen en enda stor bekräftelse.
Jag kan skriva, jag har ett bra upplägg och jag har en unik romanidé. Utan det kommer man inte så långt med sina författardrömmar.
Nu ska jag försöka komma igång och skriva på allvar, jag har satt upp en deadline; slutet av sommaren, och vill ni veta mer om mina tankar om att försöka knåpa ihop en roman; läs min BOKSKRIVARDAGBOK.


Ledarteamet för skrivarkurserna i Sevilla 2008; fr v, Hans-Olov Öberg, Ann Ljungberg, Kjell Dahlin

Mer om kursen i Sevilla.
Mord till doften av apelsinblom i Sevilla

Sex i Sevilla , Sevilla Blues

2 kommentarer:

  1. "Och det känns extra uppmuntrande att han ser fram emot att läsa våra romanmanus när vi är färdiga."


    Gällde de allihop?

    SvaraRadera
  2. Cissi, läs Hans-Olovs blogg ordentligt!
    Jag citerar:
    "man ser fram mot kommande romanmanus från samtliga."

    Jag antar att ALLA är inkluderade i SAMTLIGA!
    :)

    SvaraRadera