tisdag 4 mars 2008

Fortsatt försvar för presidentkandidater

Jim Wallis känner sig nödsakad att försvara ännu en demokratisk presidentkandidat. Hillary denna gång alltså.

Jag vet egentligen ganska lite om Hillarys personliga tro. Faktum är ju ändå; du kan inte vara en amerikansk presidentkandidat utan att bekänna din personliga kristna tro.
Annat än i Sverige, även om politiker har vågat vara mer öppna med sin livsåskådning på senare år. Men sedan har det ju svängt tillbaka i Sverige, nu får man ju gärna tro, men det får absolut inte ha något inflytande på ens (politiska) arbete.

Om George W Bush personliga tro har det sagts mer.
Jag får allergiska utslag på själen när man ifrågasätter andras tro, så som Wallis berättar att många gör i USA vad det gäller Hillary Clinton. Jag tycker inte att man kan göra det, bara Gud känner vårt hjärta.
Däremot kan man ifrågasätta hur man tolkar saker utifrån sin livsåskådning och hur man tolkar Bibeln. De som känner min blogg vet att jag är ganska oense med Bush. För att hårddra det så tycker jag att Bush´lojalitet med den amerikanska oljeindustrin har påverkat hans sätt att läsa Bibeln.
Hans tro ifrågasätter jag dock inte. Mina synsätt i olika frågor påverkar givetvis också hur jag läser Bibeln. Jag hävdar dock att mina synsätt är ett resultat av hur jag läser och tolkar Bibeln.
Antagligen skulle Bush säga likadant.
Så vi kommer inte så mycket längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar