onsdag 5 mars 2008

"Församlingen kan inte välja sina medlemmar"

Frågan om homosexualitet och kyrkomedlemskap debatteras ganska hett i Dagen. Och mer i insändare idag (kolla även i Läs mer-rutan).
Jag konstaterar att jag egentligen inte har så mycket mer att tillägga, det finns mer i mitt tidigare inlägg (och en hel del kommentarer också!).

Jag lämnar hellre över till Mackan och hans tankeväckande inlägg om "Utslängd, utestängd eller utesluten?"
Kan vi välja våra församlingsmedlemmar? Står det verkligen i vår makt?
Kanske. I min lilla grupp likasinnade väljer vi givetvis vem som får vara med.
Men vi kan inte säga vem som är kristen eller inte. Det står helt utanför vår makt eller förmåga.
Och då ifrågasätter jag också om vi verkligen kan välja våra medlemmar.

Visst är det sant det Jesus sade till äktenskapsbryterskan: "Gå och synda inte mera..."
Men jag säger bara men...
Hon levde ett liv som skadade andra (bröt andras äktenskap), jag kan inte se att det är något annat än en synd (något som skiljer någon från Gud).
Men en homosexuell som vill leva i ett troget livslångt förhållande och vill vara med i kyrkans gemenskap, vem skadar han/hon egentligen?

Och jag frågar mig, vilken konsekvens får vår förkärlek för "underlivsteologi" för till exempel "rättviseteologi" eller "miljöteologi"?

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det ibland är församlingens uppgift att bedöma människors tro. Tex tycker jag bara vi ska döpa den som är omvänd och vill följa Jesus undervisning. Guds församling är en gemenskap av människor som hjälper varandra att följa Jesus, och då är det inte bra om det kommer med människor som inte är intresserade av detta.
    /Jonas Lundström
    http://blog.bahnhof.se/wb938188

    SvaraRadera