lördag 26 mars 2011

Det kristna livet är så mycket mer

"Om teologin inte fokuserar på det som är mänsklighetens just nu största fråga[klimatfrågan], då är teologin irrelevant."

Orden är Magnus P Wåhlins, präst och författare till En annan värld är möjlig (förlag Ordbruket), en bok om ekoteologi som diskuteras i Kunskapskanalens program En bok en författare. (Finns kvar på UrPlay fram till sommaren i alla fall). Intervjuare är Birger Schlaug.
Jag har inte läst boken (ska skaffa den när jag kommer till Sverige i sommar), men intervjun är tankeväckande. Birger Schlaug är stundtals ganska bitsk (han kan givetvis inte låta bli att ta upp sin stötesten CS Lewis, vilket var helt irrelevant i sammanhanget, men i övrigt gör han ett bra jobb), men Magnus Wåhlin har svar på tal.
Jag håller inte med om allt som Wåhlin säger, men jag kan skriva under på nästan allt, speciellt det där med att personlig frälsning inte är hela bilden.

Det får mig att tänka på de diskussioner vi har haft de senaste åren, Birger Schlaug och jag, både på våra bloggar och via mail. Birger håller benhårt fast vid att allt kristendom handlar om är att tror man på Jesus som Guds son så blir man frälst och får komma till himlen. Punkt.
Medan jag hävdar att det är så mycket mer.
Magnus Wåhlin säger ungefär så här: "kristen tro, som Jesus Kristus, Guds son, har presenterat den, handlar om hur vi ska kunna nå Gud, be till Gud och hur vi ska klara av våra medmänskliga relationer och våra relationer med hela skapelsen".
En bra sammanfattning.

Dessutom tror Magnus Wåhlin, precis som jag, att Gud inte har övergett sin skapelse. Jorden kommer inte att gå under. Guds rike kommer att upprättas här. Inte i på en annan plats, kallad "himlen". Himmelriket börjar här och nu. (Jag har skrivit mer om att "föra Himlen till Jorden" på ett gammal blogginlägg)

Och Rob Bell säger i så här sin nya bok Love Wins;
"---when Jesus talked about heaven, he was talking about our present eternal, intense, real experiences of joy, peace, and love in this life, this side of death and the age to come. Heaven for Jesus wasn't just "someday"; it was a present reality. Jesus blurs the lines, inviting [the rich man], and us; into the merging of heaven and earth, the future and present, here and now". (sid 58)

Det kristna livet får ett helt annat perspektiv om man ser det så här. Det är så mycket mer. Vi är skapta av Gud och har kommit till jorden med en uppgift. Och den är inte bara att frälsa själar (det kan för övrigt bara Gud).
Det glada budskapet är gladare än så.

----
Ps. Birger och jag kommer nog att fortsätta att stå i varsin ringhörna med våra två olika uppfattningar om vad kristen tro är. Någon gång hoppas jag dock att han ska inse att han bara har halva sanningen.

10 kommentarer:

  1. Jag anar en olycklig tendens i mycket av det du redogör för, Monica. Den som envisas med "antingen-eller" istället för "både-och". Speciellt verkar Birger Schlaug ha fastnat där. En klassisk formulering säger något om att Jesus redan har kommit och ändå väntar vi på honom. Den yttersta tiden var inne för mig själv i det ögonblick jag drabbades av tron och Guds kallelse. Den är inne för mig varenda gång jag ställs inför livsavgörande beslut. Och den är inne den allra sista gången den dag jag ska lämna detta livet och äntligen får möta Jesus ansikte mot ansikte och alla de slöjor som det här livet på gott och ont har draperat min verklighetsuppfattning i rycks undan. Fram till dess har jag att efter bästa förmåga använda de gåvor Gud givit mig för att söka vara en god förvaltare av den skapelse jag och resten av mänskligheten har fått som gåva av Gud. Det är en pietistisk villolära att allt skulle handla om min personliga lilla frälsning och bara den. jag tror att du och jag är helt överens, Monica. Det som bekymrar mig är en del andra...
    Allan Willny

    SvaraRadera
  2. Jesus pratade i huvudsak om guds rike, i sin bön fader vår säger han må din vilja ske här på jorden så som i himlen. Man kan då titta på profetiorna i Daniels bok där talas det om ett rike som ska göra slut på alla dom gamla antika rikena och även moderna sådan och guds rike består förevigt säger bibeln , profetian handlar om jordiska skeenden så jag anser det tämligen självklart att kristendom omfattar vad som sker på jorden och framtiden och miljön. skriftställen som att himlen och jorden ska brännas upp i eld har väl i kristna kretsar tolkats fristående och bokstavligt utan att se till dom löften och profetsior som gavs det judiska folket, som jag inte kan tolka på något annat sätt än paradisets återställelse.

    SvaraRadera
  3. Monica, kul att du tar upp samtalet om Magnus bok.

    Jo, jag kanske var lite bitsk, men bara så länge jag kände att Magnus kunde ge svar på tal. Meningen är inte att samtalen i serien En bok - en författare skall vara debatt, utan att författaren skall få utveckla innehållet i sin bok och kringfrågor om ämnet (vore det inte det sistnämnda skulle intervjuerna vara mycket lätta att förbereda, men så är inte tänkt).

    Denna intervju föranledde en hel del mejl, en del med ungefär samma sak som du skriver om, andra mer aggressiva som undrade hur jag kunde få Magnus att gå så långt i sin kritik av kyrkan och att det var tarvligt av mig att "locka honom ut på dessa irrfärder".

    Nu tror jag uppriktigt sagt att Magnus sa allt det han hade för avsikt att säga. Och inte alls lät sig lockas. Magnus har tänkt igenom noga.

    Några har blivit upprörda på att han gick så långt som han gjorde när jag frågade om självmordsbombare. Själv tycker jag att boken är oerhört välkommen, och att det är oerhört modigt av författaren att skriva det han gör. Jag tror, precis som Magnus, att kyrkan har farit illa fram med den ursprungliga kristendomen genom sitt sätt att sära himlen från jorden, vårt liv här och nu med eventuellt liv sedan, manligt och kvinnligt. Jag tror att religionen på detta sätt rent praktiskt skadat mer än den gjort nytta, att den blivit ett sätt att legitimera maktsträvan och en samhällsordning som ansetts gynna vissa på andras bekostnad. Kampen mot kvinnlig rösträtt drev i varje kyrka, kyrkan har gärna stött nationalism och krigsmakt, skapat ångest med sin syndbegrepp utan att förstå att de största synderna är de kollektiva vi ställer till med genom att plundra vår planet.

    Jag vidhåller att kärnan, den innersta kärnan,i kristendomen är den som framsägs genom trosbekännelsen och att det mest centrala i kärnan, det som skiljer kristendomen från andra trosriktningars kärna är just det att man tror/erkänner att Kristus är Guds son.

    Kul att du börjat blogga igen!!

    SvaraRadera
  4. Det är klart att kärnan är bekännelsen att Kristus är Guds son. Och just det faktum att himlen finns som ett hopp om att kampen på jorden har ett slut har givit kraft till kamp för rättvisa, solidaritet och hela skapelsens räddning så länge den finns. Det faktum att Kyrkan historiskt sett har gjort mängder av misstag hänger ju samman med att tron på Kristus ofta stannat vid ord och inte levts ut i sann efterföljelse. Det är alltså inte kristendomen det är fel på, utan de kristna. Inte för att jag har mycket till övers för gudsbevis i någon form eftersom det innebär en ensidig intelletualisering av tron - men det finns ett roligt sådant som jag har från en vän och kollega: Det främsta gudsbeviset är att kristendomen har överlevt i 2000 år trots alla kristna.
    Allan Willny

    SvaraRadera
  5. Allan! Författaren menar, liksom jag, att den ständiga påminnelsen om uppdelningen av jordisk och himmelsk har skapat ett ointresse för Jordens framtid, vilket gett sig uttryck i årtiondens mer eller mindre ointresse från kyrkan för t ex vår gemensamma miljö. En hädisk fundering: är det så mycket bevänt med Gud om guden inte ens kan få sin egen kyrka att leva efter sin vilja?

    Och, som sagt, nog talar historien för att religioner har en förmåga att bli det farligaste av verktyg i krig och dispyter. 9 miljoner dödas under första världskriget - de flesta i skyttegravar där båda sidors soldater fick hör att de hade Gud på sin sida och ett evigt liv som väntade. Det började väl mer systematiskt och storskaligt med att påve Urban II någon gång i slutet av tusentalet lovade att vilka synder de kristna än begick under korstågen så var deras synder förlåtna redan i förtid och himlen väntade. Vad kan man inte göra om löftet är evigt liv i ett paradis?

    SvaraRadera
  6. Din "hädiska" tanke, Birger, är en kränkning av dig själv och mig som individer med fri vilja - för såna har Gud gjort oss, med möjligheten att välja fel. Han blev själv människa under de fattigast tänkbara omständigheter och utsatte sig för allt det som människan alltid gjort. Ta en haltande jämförelse från Sveriges politiska 1900-tal - socialdemokratin var länge en dynamisk kraft så länge stora sociala reformer hägrade. Någonstans kring min mýndighetsålder i början av 70-talet blev plötsligt ´maktinnehavet viktigare än politiken. En kyrka med alltför starka band till den politiska makten korrumperas lätt, och varningarna för detta i Bibeln är hur tydliga som helst, både i GT och NT. När sådana märkliga exemplar av mänskligheten som president Bush talar om att ha Gud på sin sida är det värt att påpeka att han inte är Kyrkans man. Han är en av alla dem som försökt lägga beslag på Gud för sina egna moraliskt förkrympta idéer. Att Kyrkan inte alltid gjort som Gud vill handlar bara om detta enkla faktum att Gud väljer att låta oss ofullkomliga försöka ta ansvaret. Ibland går det, ibland går det inte alls.

    SvaraRadera
  7. Glömde visst att skriva under mitt senaste inlägg - jag heter fortfarande Allan willny....

    SvaraRadera
  8. @Lars, viktigt det där du tar upp om att Guds vilja ska ske både i himlen och på jorden.
    Jag brukar också ofta betona den där delen av Fader Vår.

    @Birger & Allan, så där spontant; egentligen har ni båda rätt.
    Att Gud inte får sin kyrka att leva efter hans vilja har ju främst att göra med att han gett oss människor fri vilja och inte gjort oss till robotar.
    Att sedan kristenheten har varit ganska bra på att inte leva efter Guds vilja samt att den har varit bra på att dela upp himmelskt och jordiskt är djupt tragiskt, och dessutom helst i motsats med Bibelns budskap, tror jag.

    Och jag frågar mig ibland; vem är jag som står och ropar mig hes om detta? Fäktar jag med väderkvarnar?

    Men jag håller fast vid att kristen tro handlar om så mycket mer än personlig frälsning (även om det hör till helhetsbilden).

    Jesus var inte intresserad av makt, han var intresserad av total upprättelse. Mellan Gud och människor. Och skapelsen.

    "Allt på jorden och allt i himlen" Kol 1:20
    Jag är fullkomligt övertygad om att Paulus verkligen menar ALLT, inte bara mänskligheten.

    SvaraRadera
  9. att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas.(rom 8:21)

    Tycker jag är ytterligare ett bra skriftställe som pratar om jorden och skapelsen :)

    Visst finns det motstånd i kristna kretsar men jag tror att fler och fler kristna begriper att gud har en plan med jorden också

    SvaraRadera
  10. Hej kära ni. Jag har inte sett denna blogg tidigare, kul! Intressant dialog ovan. Nej, Birger fick mig inte att säga saker som jag inte hade tänkt. Och ja, Lewisdiskussionen var irrellevant.
    Rom 8:21 behöver funderas över noga, ett av mina favoritställen i bibeln.
    Vill ni läsa mer om mina tankar finns de numera på www.ekoteologi.se

    SvaraRadera