fredag 21 september 2007

Augustinus stora kärlek

Jag vill läsa Ylva Eggehorns nya roman!
Den verkar vara mycket intressant!

Hon har nämligen skrivit en roman om en av världslitteraturens mest fascinerande kärlekshistorier, enligt min mening.
Jag talar om kyrkofadern Augustinus och hans namnlösa konkubin, modern till hans enda son.
En kärleksrelation som omnämns i Augustinus Bekännelser med några få meningar, men ack så levande och gripande!

Augustinus tvingas till en skilsmässa från sin "sambo", han skulle nämligen gifta sig förnämt. Skilsmässan kom han aldrig över, tror jag. Jag har skrivit lite om detta förut.

Från bekännelser:
"...hjärtat blev sönderskuret och sargat och lämnade efter sig ett blodspår, eftersom det hade växt fast vid henne."

Gör det inte ont i ditt hjärta när du läser detta?

Aftonbladet recenserar Eggehorns roman Duvan och Lejonet
--------
Uppdatering:
Dagen har en artikel om romanen, samt en intervju med Ylva Eggehorn. Mycket intressant, läs!

Det är ett intressant ämne det som Eggehorn är inne på; "Det är en sorg att se hur man och kvinna, kropp och ande, Europa och Afrika gick skilda vägar."

Kanske kommer det något mer om om detta på min blogg, håll ögonen öppna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar