söndag 30 september 2007

Kvinnor - var är ni?

Det här är en efterlysning. Kvinnor, var är ni?

Ja, jag vet att ni är där. Går liksom inte att missa, alla vi 50% av jordens befolkning. Om nu kvinnor är 50% av världens kristna har jag ingen statistik om. Rimligtvis... När vi nu är så många, varför finns det då så kända kvinnliga präster/pastorer/predikanter? Så få inspirerande bibellärare, författare, skribenter i övrigt?
Har jag missat något? Om jag tittar i min bokhylla så har jag kanske en (1) bok av en kvinnlig kristen författare. Nåja, det är mitt val, vad jag köper.
Men var är de kvinnliga motsvarigheterna till Halldorf, Sjödin,Malm, Wright, Stott, McLaren, Wallis...?
Ja, min smak på böcker har jag redan avslöjat. Jag efterlyser liksom inte de kvinnliga motsvarigheterna till Hammar (finns de förresten?).
Jag kanske har missat något... (Boktips mottages tacksamt!)

Jag har kastat mig med huvudet före in i den sk. Emergent Church rörelsen/konversationen den senaste tiden, läser, lyssnar på podcasts, plågar Andrew Perriman med svåra frågor om Paulus syn på kvinnor...
Jag gick in på EC-hemsidor och kollade in deras "rekommenderad läsning" sidor (långa listor ibland...) och letade efter kvinnliga författare. Fanns de?
Nej... Inte en enda...
Varför?

Kastade mig in i en diskussion om detta med bättre hälften. Han kastade frågan tillbaka rätt i ansiktet på mig; Vad spelar det för roll, om predikanten är man eller kvinna, så länge de predikar evangelium!
(Regelrätt stöld av citat från mig...)
Blev arg förstås och sade att är det inte ett allvarligt problem för kyrkan att den inte har riktigt bra kvinnliga predikanter/bibellärare/författare?
Tyckte alltså inte han... Varför gör så få kvinnor tekniska jobb? kontrade han.
Men inte ligger det väl i generna?

Om man ser på vanliga romaner, så dräller det av bra kvinnliga romanförfattare. Skulle kvinnor kunna skriva prosa, men inte bra kristna uppbyggelse böcker? Har kvinnor inget att komma med? Har kvinnor inte sinne för teologi?
Sorry, I don´t buy that...

I vissa konservativa delar av kyrkan motarbetas öppet vissa delar av det som jag efterlyser. Men efterlysningen gäller ändå till viss del er som är mot prästvigda kvinnor. För jag vet att det finns många av er som ändå skulle acceptera en kvinnlig predikant. Om de fanns...

För de verkar ju inte ens finnas i den mer evangeliska/emergent/framväxande kyrkan. (Ja, ni fattar att jag inte talar om den sk. "liberala" kyrkan. Hoppas jag inte gör allt för många alltför upprörda).
Varför?

Är det så att det fortfarande finns en stark underliggande strömning i kyrkan, som omedvetet säger att kvinnor ska inte predika, inte skriva uppbyggande radikala böcker, inte vara ledare?
Har till och med något med kyrkliga könsroller att göra? Ja, nu var jag där igen, jag kunde inte låta bli. Sitter vi fast i könsroller i den delen av kyrkan som anser oss vara för kvinnor i ledarskap (så länge de predikar evangelium förstås... förlåt, det var nästan ett dåligt skämt...).

Kanske är jag en generation för tidig. Kanske är den framväxande kyrkan, den som inte känner sig hemma varken till vänster eller höger, i det fundamentalistiska eller liberala lägret, helt enkelt för ung för att ha lyckats fostra dess kvinnor jag efterlyser. De finns kanske inte ännu.

I så fall vad ska vi göra?

Kommentera, ALLA som känner sig manade. Jag vill gärna ha åsikter från alla läger...
Det kommer inga fler blogginlägg på denna blogg förrän jag fått åtminstone några kommentarer....
----------------------------------------------------
Idé till detta inlägg kommer från Jonas.
-------------
Till er som eventuellt nu tror att undertecknad hyser någon slags förträngd kallelse att bli präst/predikant, vill jag bara meddela att så inte alls är fallet!

28 kommentarer:

  1. Jag tror att du är rätt ute i din analys. Det finns ett kvardröjande motstånd, och EC är fortfarande för ungt. Visst finns gyllene undantag, men de är för få. Jag som arbetar med tonåringar känner ett stort ansvar i att förse unga tjejer med relevanta förebilder.

    SvaraRadera
  2. Kolla länken, längst ner på sidan: http://www.swbts.edu/index.cfm?pageid=676

    SvaraRadera
  3. Tack för länken, Pastor Astor!
    Vet du om svenska ledarutbildningar har planer på något liknande?

    Hur bär du dig själv åt för att ge unga kvinnor relevanta förebilder?

    SvaraRadera
  4. Har inte så stor koll på vad emergent church är för något...

    ...men vi har ju Thérèse av Jesusbarnet, Moder Teresa och Elisabeth Sandlund... sedan vet jag inte om du vill räkna in Linda Bergling, Carola och "Nunnan"...bara för att ta några olika genrer. Eller är det en specifik sorts "intellektuella" du söker efter?
    I politikergruppen har vi Angela Merkel.

    Vi behöver inte heller gå över ån efter vatten - vi har vår egen Charlotte Thérèse som är teolog och opinionsbildare.

    Men det dräller inte av dem, nej.

    SvaraRadera
  5. Johan, jag tog med emergent church, därför att jag håller på och läser mycket som har att göra med EC, kolla in mina blogginlägg med Brian McLaren eller Emergent church, så får du en idé. EC kan man väl räkna som en strömning som är positiv till kvinnligt ledarskap, och därför skulle man kanske kunna förvänta sig att hitta tongivande kvinnor inom den.

    Men jag talar inte bara om EC. Visst finns det kvinnliga förebilder. Elisabeth Sandlund är intressant.
    Moder Teresa är naturligtvis jätteviktig, en stor förebild, men jag tycker hon ändå representerar den sida som kvinnor i alla tider har ägnat sig mest åt; dvs. omhändertagande, socialt arbete, diakoni, välgörenhet, praktiskt arbete...
    Inget fel i det, jag hör faktiskt själv till den gruppen.

    Vad jag efterlyser är just de kvinnliga kristna författarna/predikanterna/bibellärarna/inspiratörerna. De som inbjuds att tala på kyrkodagar/temahelger etc.De vars böcker gärna läses. Som kan hjälpa mig att förstå Bibelns budskap.Kanske på en mer teologisk nivå.
    Hänger du med?

    Det dräller inte av dem...

    SvaraRadera
  6. MONICA:
    1) Var är kvinnorna? Var är de för att svara på din fråga... Säger detta nåt, Monica?
    2) Kvinnor har mera vishet och mod och inegritet än män generellt. Kvinnor har haft modet att hålla sig från din delbenämning ovan "predikanterna/bibellärarna/". De är så kloka och förståndiga att inte ägna dessa arenor möda. Det är i de små grupperna Herren vill ha sina döttar och söner i funktion i "SIN KYRKA" som han vill ha den. Han vill inte ha dessa strukturella skapelser som kommit till alltsen Konstantin.
    Klokt att undvika dessa arena-strukturella konstruktioner "kvinnliga präster pastorer predikanter"!
    3) Goda exempel nämns ovan. Om du tittar på författare och inspiratörer och skribenter så finner vi ofta många, många goda kvinnor som slår arena-männens egocentricitet och benägenhet att vilja synas, kontrollera etc
    4) De kvinnor som gärna avstår arena-positionerna är underbara föredömen och visar på integritet och mod. De är de föredömen vi behöver.
    5) Det post-traditionella samtalet på MXp handlar om bl.a. paradigmskiftet som måste till så att kristenheten återgår till urkyrkan som Herren tänkt sig enl Mt 16...
    ~~~~~~~~~~~~
    MONICA - DU HAR GJORT EN VIKTIG insats för män o kvinnor som skriver i ämnet. Rich blessings //Dag Sr

    SvaraRadera
  7. Dag!
    1. Ja, jag vet inte varför jag har så många manliga läsare (kommentatorer, de är ju de som syns). För tidigt på måndag?

    2. Jag tror att både män och kvinnor gör klokt i att undvika de stora sammanhangen, de gör mest nytta i de små grupperna.
    MEN, som Pastor Astor är inne på här ovan, relevanta förebilder...
    I de små grupperna finns tilräckligt med relevanta kvinnoförebilder. De har alltid funnits. Jag vet så många.
    Där ligger inte problemet.
    Jag tror nämligen att Gud kallar kvinnor till "stora arenorna", inte för att han nödvändigtvis föredrar den strukturen, utan för att de behövs där, men att kvinnor inte tar kallelsen på allvar/kallelsen kvävs i sin vagga/vågar inte...

    3. Författare, inspiratörer, skribenter. De är inte SÅ många de heller, faktiskt. I så fall har jag HELT missat dem, och vill gärna ha TIPS!

    SvaraRadera
  8. Nej, jag har inte sett nåt liknande i Sverige (puh!).
    Jag försöker hitta bra förebilder och ha med dem på de läger vi ordnar. T.ex. skulle jag vilja nämna:
    Sandra Palm (24/7-rörelsen)
    ML Nilsson (präst i EFS Ängelholm)
    Ingrid Bern Antonsson (U-oas)
    Pamela Campbell-Sjödin
    Åsa Molin (Liljeholmen fhsk)
    Anna Sophia Bonde (präst i Skåne)

    SvaraRadera
  9. Jag har en kvinnlig teolog som jag ofta vänder mig till: Marga Bührig. Hon har bl a skrivit boken: Den osynliga kvinnan och Gud Fader. Jag minns hur jag i början på 90-talet gick en studiecirkel i Badelunda församling tillsammans med 10 urkunniga kvinnor.
    I boken hänvisas till en skrälldus av kvinnliga teologer, som kanske lägger sin organisatoriska kraft på feminsitiska sammanhang och därför inte är synlig i andra vad vet jag. Min övertygelse är att det inte kan finnas någon riktig förnyelse av kristenheten utan det feministiska perspektivet. Det är en del av befrielseteologin.
    Nu skriver du väl nya inlägg:-)

    SvaraRadera
  10. Intressant fråga verkligen!

    Jag predikar och undervisar, men är inte präst. Jag är uppskattad i min församling... som mest består av kvinnor. Men som icke-präst når jag inte utanför. Och hade jag varit präst... hade jag inte tillhört den bibelnära gruppen av predikanter... för dom hade inte godkänt mig och fostrat mig som dom gjorde... och dom godtar mig ju inte längre eftersom jag predikar...

    Hänger ni med i logiken?

    SvaraRadera
  11. Bra, Monica! Heja.

    Dag: vad härligt med någon som problematiserar "arena-positionerna". Som jag ser det så bör sanna lärlingar till Jesus undvika alla positioner där man styr över andra (Mk 10:42-, 1 Pet 5:1-) , i synnerhet i kyrkan, och även att stödja kristna sammanhang där inte alla ges utrymme att komma med sina bidrag (1 Kor 14:26-). Ju mer hierarkisk kyrkan blir, desto färre kvinnor, tror jag. Så var fallet vad jag förstår tex i den tidiga pingströrelsen, där det kryllade av apostlar och församlingsplanterare till dess att församlingarna i slutet av 20-talet blev riktigt stora och man skulle tillsätta "äldste" (=bara män).

    Flera av dom syskon som jag personligen haft som dom främsta föredömena i messiansk livs-föring är faktiskt kvinnor. Men rätt okända. Irma Janzon (regionansvarig för Afrika på EFK, bossar för besöksgruppen på Kumlaanstaltern). Maria Johansson (numera missionär i Kina). Erika Bergman, jobbar med ungdomari Varberga, Örebro (fd klasskamrat).

    Tips: Låt oss lyssna mindre på mäktiga män och mer på kvinnor. Sträva efter att utjämna våra blogg-rollar (jag håller på med det, har förbättrat mig till 13-6)osv. Lite kvotering helt enkelt. "Lita aldrig på mäktiga män, människor som ingen hjälp kan ge" (Ps 146:3).

    SvaraRadera
  12. Glömde uppge mitt namn ovan. Jonas Lundström

    Kolla den här, ett emerging-samtal där (än så länge) flest inlägg kommer från kvinnor. http://www.theforgottenways.org/blog/index.php/2007/10/02/leadership-is-an-extension-of-discipleship/

    SvaraRadera
  13. Pastor Astor, Leo!
    Tack för lite nya namn.

    Kyrksyster!
    Jag har funderat en del på det du skrev. Hur du är vänder och vrider dig så godtas du inte.
    Speciellt upprör det mig när du, som jag uppfattar dig, står för en bibelnära tro.
    Och lite av kärnpunkten i mitt resonemang, att även UTANFÖR gruppen som du talar om, så finns det en undermedveten åsikt att kvinnor inte ska...

    Jonas!
    Min bloggroll är inte speciell jämlik, 10-17...
    Kommentarerna på detta inlägg väger också tungt åt ett håll... Jag vet inte varför min blogg attraherar manliga kommentatorer!...

    Och kanske ska vi inte bara försöka utjämna våra bloggrollar, utan också uppmana kvinnor att blogga mera (och kommentera!).

    Intressant det du berättar om den tidiga pingströrelsen.
    "Ju mer hierarkisk kyrkan blir, desto färre kvinnor, tror jag."
    Det verkar som om det stämmer.
    ----------

    Jag tror inte att jag är klar med detta ämne.
    Nu är jag lite urlakad, musten har sugits ur lite.Svårt att gå vidare.
    Så är det med bloggeriet ibland.

    SvaraRadera
  14. Här kommer en tjej som kommenterar: Frågor var många och jag hade svårt för att svara på dem , men precis som de andra så gillr jag både dig, Charlotte-Therese, etc....

    Många tongivande kvinnor finns det, som tyvärr inte alltid syns.

    Men bloggen kompenserar mycket:
    Här räknas skrivkonst och inte kroppsstyrka, pengar, rätt kompisar på puben, informella samtal etc...

    Använd bloggen för att nå ut, både kvinnor och män! :) :)

    SvaraRadera
  15. Jag tycker också att bloggen är ett bra medium. Skrivkonst räknas, ja, det hoppas jag...

    TACK ALLA FÖR ALLA KOMMENTARER!

    SvaraRadera
  16. Ja nog tycks du ha missat en del...

    Först och främst Thérèse av Lisieux, den (enligt mig) viktigaste kvinnan i kyrkohistorien näst jungfru Maria. Hon slår alla du räknade upp med hästlängder. Även kyrkolärare. Börja med självbiografin (viktigt med modern utgåva, de äldsta är censurerade).

    Sedan har du de andra kvinnliga författare som getts ut av karmeliterna i Norraby/Tågarp: Teresa av Avila (också kyrkolärare), Marie Antoinette de Geuser, Elisabeth av Treenigheten, Ruth Burrows (tråkig titel, men fantastisk bok), plus några i antologin Den brinnande pilen.

    Vidare Katharina av Siena (kyrkolärare), Julian av Norwich, Birgitta, Jeanne de Chantal, Hildegard av Bingen, Madame Gyuon, Dagmar Norell, Gunnel Vallqvist, Sheila Cassidy, Dorothy Sayers, Emilia Fogelklou, Linnea Hofgren, Ulrika Ljungman, Ylva Eggehorn...

    Har inte läst riktigt alla i sista gruppen, men tror jag törs rekommendera dem ändå. (En del har skrivit i vitt skilda genrer, allt är inte andligt.)

    Tar vi med artiklar så kan du hitta en del bra på nätet av Anna Sophia Bonde och Eva Hamberg, bägge prästvigda högkyrkliga kvinnor med anknytning till Laurentiistiftelsen. (Och jag vet f ö en hel drös till med högkyrkliga kvinnliga präster som inte tycks ha några större problem att umgås med, och bli accepterade av, kvinnoprästmotståndare — givetvis inom givna ramar. Flera av dem har artiklar på nätet, men då står det kanske 4-6 namn under så det är svårt att veta vem som faktiskt skrivit. Därför tar jag inte med dem här.)

    Så har vi Berit Simonsson som är inspiratör för Oas-rörelsen och en av de mest inspirerande talare jag känner till. Borde finnas en del material på deras hemsida, och ett föredrag på aKFs, annars har hon gett ut en bok.

    Lillemor Hallin är ordförande för de katolska karismatikerna och har skrivit framför allt om helande.

    Anna Greek och Anna Ehde Malmberg. Yvonne Maria Werner. Och så är Katolskt Magasin väldigt bra på långa artiklar av eller med okända aktiva lekkvinnor.

    Historiskt finns ju också kvinnor som inspirerat många medan de levde, men som kanske inte lämnat så mycket skrivet efter sig åt oss. Jeanne d'Arc är väl typexemplet. Alla ordensgrunderskor. Många kvinnliga helgon. Diverse abedissor. Och först och främst givetvis Maria.

    Och så höll jag ju på att glömma Adrienne von Speyr, kvinnan som en av 1900-talets 5-10 viktigaste teologer, Hans Urs von Balthasar, ansåg så stor och så inspirerad att han satte sin egen karriär på sparlåga för att i stället fungera som hennes stenograf, själasörjare och på slutet också sjuksköterska. Ett sextiotal volymer hann hon visst diktera.

    Dessutom rekommenderade Tuve en kvinna för några veckor sedan som jag inte kommer ihåg vad hon hette. Eller han kanske t o m har rekommenderat flera? Du får leta på hans blogg.

    Nu behöver du inte läsa en enda man det närmaste året om du inte vill... ;-)

    SvaraRadera
  17. D, hjärtligt tack för alla boktips. Min lista blir lång!

    Jag känner till en hel del namn och det är intressant att se hur rik katolska kyrkan är på bra kvinnliga författare.

    Men det är också intressant att en hel del av dessa ligger längre bak i historien (inget fel i det, missförstå mig inte!) och att det finns ganska få nutida (du ger naturligtvis ett par lysande undantag!).

    Vi kanske måste uppmuntra unga kvinnor idag för att få något bra att läsa i framtiden!

    SvaraRadera
  18. Vadå få nutida??? Minst dussinet av de jag nämnde lever nu, eller har dött det sista decenniet eller så. Och tar vi med dem som levde tidigare under 1900-talet så blir det säkert ett dussin till. F ö så hör det liksom till sakens natur att det behövs tid för att vaska fram vad som verkligen är guld och vad som i själva verket bara är tidsbundet dravel, det gäller både kvinnor och män. De största andliga författarna är sällan särskilt populära i sin egen tid, och ofta ännu mindre tiden närmast efter. De vägrar nämligen att vara "moderna". Först när man gjort upp med deras tids speciella fördomar kan man gå tillbaka och upptäcka att det fanns i alla fall EN författare som håller. Och tvärtom så är klosterbibliotek och second-handaffärer fulla med böcker som en gång spreds i enorma upplagor, men som få nu skulle ta i ens med tång.

    Men visst är den katolska dominansen överväldigande, särskilt fram till för ett hundratal år sedan. Skall man få ihop en lista över goda kvinnliga protestantiska andliga författare mellan 1500 och 1900, då får man nog ligga i! Själv kan jag inte komma på en enda... Det skulle vara Lina Sandell då, men hon är liksom inte riktigt i samma klass... Reformationen var den i särklass största katastrof som hänt kristna kvinnor någonsin!! Därifrån gick det brant nedåt.

    Ironiskt nog lyckades jag glömma den av karmeliterna jag minst av alla borde glömt just till dig: den holländska immigranten Edith Stein (Teresa Benedicta av Korset). Judinna; lärjunge till Husserl; själv på väg att göra sig ett namn inom filosofin; konvertit; karmelitnunna, först i Köln, efter Kristallnatten förflyttad till Echt, som senare också tog in hennes syster; bägge systrarna tillfångatagna i samband med de räder tyskarna gjorde som vedergällning efter biskopsbrevet -42 och skickade via Amersfoort och Westerbork till Auschwitz där de antagligen gasades direkt vid ankomsten. Numera en av Europas 3 kvinnliga skyddshelgon (tillsammans med Birgitta och Katarina). Om ganska precis ett år, 11 okt, är det 10 år sedan hon kanoniserades, så då får du se till att åka till Echt, du som har så nära! Annars är helgondagen 9 aug, så det går bra då också, så kan du i stället åka till Rom i oktober, där firar de säkert ännu storslagnare.

    Egeria, Margaret Clitheroe, Margery Kempe, Simone Weil, Dorothy Day och Moder Angelica kan du också titta på.

    SvaraRadera
  19. Jag ger mig, D! Jag tar tillbaka det jag sade om nutida.

    Men jag tycker det är intressant att det verkar som om det finns mer att ösa ur i den katolska kyrkan än den protestantiska!
    Man kan ju fundera på varför.

    Vad var det i reformationen som hade så katastrofalt inflytande på kvinnliga skribenter?
    Har det något med klostrens försvinnande att göra?

    Finns det någon bokhandel på nätet som specialicerar sig på katolsk litteratur (kvinnliga författare)??

    SvaraRadera
  20. Hej Monika!
    Jag är ovan bloggskrivare och inernetanvändare...gammal socialarbetare....66 år och har i alla fall tre kvinnliga författare som jag tycker har hjälpt mig själv:Bisp Caroline Krook i Sthlm, Ylva Eggehorn och även Patricia Tudor Sandahl i viss mån.Men jag måste hålla med dig: Det finns inte så många. Men ÄR det viktigt?Alla de män du nämner har ju gett oss alla MÄNNISKOR så mycket i sina böcker....även sådant som ibland kallas speciella kvinnliga erfarenheter....barnavårdande mm omsorger...Anita Eriksson

    SvaraRadera
  21. Hej Anita!
    Det är alltid kul när gamla inlägg får kommentarer!
    Jag måste erkänna, när jag läser en riktigt bra bok (fakta eller fiktion) så spelar det inte stor roll om det är skrivet av en man eller kvinna.
    Men ändå, jag tror att kvinnliga skribenter har mycket att tillföra; ett kvinnligt perspektiv, kanske främst.
    Det är inte ont om kvinnliga romanförfattare, men inom den kristna uppbyggelselitteratur är de färre.
    Men, bör jag väl tillägga; alla listade här ovan i kommentarerna visar ju att de finns många kvinnliga förebilder som har skrivit mycket bra!

    SvaraRadera
  22. Man måste ändå erkänna att det för framtiden ser bra ut i ärendet; i alla fall i den tradition vi - Svenska kyrkan - står. Oräkneliga manliga präster står inför pension och så gott som alla - ok, jag generaliserar - kommer att ersättas av en ung kvinna.
    Nåja, helt bra är det kanske inte emedan det ju kommer att tippa över åt andra hållet; män blir minoritet i yrket. Men förmågan att gestalta evangelium lär inte bli sämre...

    Ju.

    SvaraRadera
  23. Håkan, jättekul när någon hittar ett gammalt inlägg!

    Nej, jag vet att Sv K inte har ont om prästvigda kvinnor.
    Men det var inte riktigt det, dvs inte de "vanliga" prästerna (missförstå mig rätt, de är givetvis också superviktiga för den lokala församlingen) jag var ute efter.
    Jag efterlyste mer förebilder, författare, debattörer, dvs på lite högre nivå. De som gärna ger sig in i en debatt i media, kan hålla bra föreläsning/bibelutläggningar, skriver en bra bok om något viktigt ämne etc. De som egentligen ska inspirera präster/pastorer/ledare på gräsrotsnivå.
    För alla gräsrotspräster som är kvinnor; de behöver kvinnliga förebilder!

    På gräsrotsnivå spelar det enligt min mening ingen roll om det är en kvinna eller man, så länge de predikar evangelium.

    SvaraRadera
  24. Ja på vilken nivå som helst spelar det ingen roll om den som predikar är man eller kvinna, så länge som det är evangelium. Att predika är nämligen inget sakrament! Ser man prästämbetet som ett predikoämbete finns det därför inget avgörande skäl emot kvinnliga präster. Enda skälet är om man istället anser att prästen också är en offerpräst som ska förvalta sakramenten och då särskilt eukaristin, och att det för en giltig eukaristi är nödvändigt med en obruten apostolisk succession.

    SvaraRadera
  25. Hej! Jag vet inte alls vem du är men hittade din blogg om kvinnliga bibellärare. Jag håller helt med dig och - Jag vill gärna anta din utmaning!

    Men hur gör man? Jag är bibellärare/ teolog och längtar efter att skriva böcker. Undrar om du vet hur man gör rent praktiskt? Måste man ha en bok helt färdig innan man kan komma till förläggaren? Får man nån ersättning eller är det först när boken sålts? Alltså jag vet inget - men drömmer om att få ägna min tid åt att skriva och undervisa! Ge mig några råd! / Martina

    SvaraRadera
  26. Martina, jag kan ge en del tips, men jag är ingen expert.
    Jag vet mer om skönlitteratur.

    Men skicka din mailadress, så kan jag tipsa vidare!

    monica.olskolk@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. Det var mig en uthållig tråd detta...

    Lina Sjöbergs exegetiska doktorsavhandling om Sara Lidmans jernbaneepos i förhållande till främst Abraham, Sara och Hagar är ett hett tips. Lina är briljant.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9178447275

    /Håkan T

    SvaraRadera
  28. Jag håller helt med dig. Var är kvinnorna? Jag funderar hur jag ska få ihop mitt liv med 3 barn, jobb, hem o vänner o hinna be o läsa bibeln. Det känns mest som jag stressar runt o varken gör det ena eller det andra. Jag skulle vilja läsa en bok skriven av en kristen mamma där hon delar med sig av hur hon får ihop familjeliv o gudsrelation. Jag har läst många böcker av män, men jag märker att bakom dem står en kvinna o tar hand om barnen. Jag kan inte bara ta en dag till att be...
    /Maria

    SvaraRadera