onsdag 7 mars 2007

Djävulen går sju varv runt prästen

Vi är ju mitt i fastan och då borde man ju vara lite kontemplativ.
Jag ville ta reda på söndagens tema och började leta efter min svenska (nyinköpta) psalmbok. Jag hittade den till slut, bakom en deckare av Michael Connelly (vad annars?) och en bok av Tomas Sjödin. Jag hoppas psalmboken tyckte att den hade hamnat i gott sällskap.
Jag letade fram påföljande söndagens evangelietexter och hamnade under ämnet; Kampen mot ondskan. Något att bita i. Var skulle jag börja?
Jag plockade fram Branders och Skyttes Ett år med Jesus och slog upp samma söndag.
Skytte har inte mycket till övers för kvällstidningar, det vet vi, läs tidigare inlägg. Han säger i boken; "Jag brukar tänka, att varje gång som en svensk löpsedel från en svensk kvällstidning lämnar trycket, så njuter djävulen."
Givetvis njuter djävulen så fort vi behandlar någon annan illa.
Det är svårt att tala omdjävulen/Satan/den Onde, vad du nu vill kalla honom. Folk blir rädda eller så tycker de att man är lite allmänt knäpp. Och efter inslag som Jesus Camp på TV, så blir det ju inte lättare att tala om det onda.
Jag tror att djävulen är en mycket mer sofistikerad fiende än den som de försöker bekämpa i Jesus Camp. Han är inte korkad, lika lite som Gud är en maskin som svarar på alla böner bara vi stoppar i rätt sorts mynt och tillräckligt många.
För att avsluta, jag håller med Brander/Skytte när de säger att djävulen ägnar stor möda åt att fälla de fromma. Jag vill avsluta med ett citat av Bo Brander, ett som jag ska tillfoga min citatsamling;
"Det finns ett talesätt som säger; att om djävulen går ett varv runt en människa i kyrkan, så går han sju varv runt prästen. Därför att det är alltid en liten poängseger att få en präst eller pastor att åka dit riktigt ordentligt, så att församlingen ramlar ihop pch försvinner."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar