lördag 31 mars 2007

Väldigt mycket "Sverige" - väldigt mycket "Holland"

Jag bor mitt i holländska bibelbältet.
Och då menar jag inte bibelbälte liknande Jönköpingstrakten, utan äkta gammalkyrkligt ultrareformert bibelbälte, som bara finns i Holland. Inklusive hatt på damerna under söndagsgudstjänsten och aldrig skulle kvinnor ta på sig ett par byxor (kvinnor ska inte gå i "manskläder" står det någonstans i Bibeln, lite lustigt tolkat för mig, som har bott i länder där män gick i vita klänningar och kvinnor ofta hade byxor under en vid tunika). De gammalkyrkliga, "svartsockorna" kallas de här, har sitt eget politiska parti, där tills för nyligen kvinnor inte kunde bli medlemmar, men det ändrades, annars hade de förlorat sitt statliga partistöd. Prästvigda kvinnor är det givetvis inte tal om. Det extremaste reformerta kyrkorna vaccinerar inte sin barn och har ingen sjukförsäkring, det skulle vara att inte lita på att Gud sörjer för en. Blir någon sjuk och behöver läkarvård, hjälper alla andra församlingsbor till med kostnaderna.
Trodde ni att Holland var ett ultraliberalt land, cannabisodlande och XTC-producerande?
Jodå, den sidan finns också, vid sidan av de gammalkyrkliga och tulpanerna.

Jag är uppväxt i gammalkyrkliga Bohuslän. Ändå är detta stor skillnad. Jag och min man tycker det är ganska spännande med denna mångfald på liten yta. Min dotter tycker det är urlöjligt att tjejer inte får ha byxor, men ändå, mångfalden fascinerar, trots att man inte håller med.

Göran Skytte har i SvD inlett en serie krönikör om vad som är typiskt svenskt. Läsvärt. Han inleder i det Bohuslänska frikyrkliga bibelbältet, som fortfarande finns på öarna utmed kusten, från Göteborg och norrut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar