fredag 16 mars 2007

Vigselrätt för kyrkan?

Varning. Här kommer ett inlägg som inte är (kyrko)politiskt korrekt!
Svenska kyrkan säger jag till att homosexuella ska kunna viga sig i kyrkan. (SvD)Jag har den mycket kontinentala åsikten att kyrkan inte ska ha vigselrätt. Den formella vigseln ska ske civilt, sedan kan kyrkan utföra en kyrklig vigsel. Så är det här i Holland och det fungerar utmärkt. Om du är troende gifter du dig alltså "två gånger".
Jag tror också att det vore olyckligt att "tvinga" präster av annan åsikt att förätta homovigslar. Kyrkan borde vara tolerant och acceptera att i denna fråga finns många med en annan åsikt. Ett homopar som vill viga sig går väl ändå till en präst som är positiv till homovigsel, inte till en som tvivlar?
Som utlandssvensk och något separerad från den kyrka som jag tidigare har ägnat så mycket tid åt, så tycker jag att det är tråkigt att Svenska Kyrkan håller på att få så lågt till tak och att den i princip redan har splittrats genom att Missionsprovinsen har bildats.
Här i Holland har man gått åt andra hållet. Tre olika kyrkor, inkl. de två största reformerta, har gått samman och bildat Protestantiska Kyrkan i Nederländerna. Under detta nya "tak" samsas väldigt konservativa församlingar med mycket liberala. Jag tror inte sammanfogningen är smärtfri, men den fungerar antagligen därför att varje församling här är fri. Ingen överordnande biskop eller ett kyrkomöte med makt som i Sverige. Ingen skulle här drömma om att begära av en konservativ församling att dess präster skulle kyrkligt viga homopar om de kände att det gick emot deras samvete.
Och antagligen skulle inget homopar komma på tanken att gå dit och be om en kyrklig vigsel...

Och jag undrar; hur tacklar Svenska Kyrkan denna fråga ekumeniskt? Majoriteten av de kristna kyrkosamfunden i världen är ju faktiskt emot homovigsel, (utan att därmed hävda att de har rätt och Svenska kyrkan fel).
Detta inlägg hänger ihop med följande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar