lördag 21 april 2007

Holland-Sverige 2-0


Läser i dagens De Volkskrant (dagstidning med tydlig vänsterprofil, trots det den bästa dagstidningen i Holland enligt min make, som är mer blå politiskt, än röd) att Holland och Sverige har västvärldens liberalaste abortpolitik.
Intressant.
Enligt holländska folkhälsoinspektionen (fritt översatt...) var antalet aborter i Holland år 2003 8,5 per 1000 kvinnor. (Totalt knappt 33000 aborter 2005).
Motsvarande siffra för Sverige är 20,2! Andra länder har 17,2;Storbritannien(har striktare abortlagsstiftning!), USA 21,9, Norge 12,9. Ryssland ligger i topp med 55,3.
I Holland sker alltså ungefär lika många aborter som i Sverige, men Holland har över 16 miljoner invånare.

Samma abortlagar, helt olika abortsiffror. Varför?
Intressant är också att Storbritannien har nästan lika höga abortsiffror som Sverige, trots striktare abortlagar (läkaren har sista ordet, vad jag kan komma ihåg). Så där har abortpolitiken också misslyckats.
Var har Holland gjort rätt och Sverige fel? Mer förebyggande arbete?
Folk ligger inte med varandra utan skydd? Planerar sitt sexliv bättre? Tenderar att se annorlunda på oönskade graviditeter? Använder i mindre utsträckning abort som ett slags preventivmedel?

Jag vet inte, men jag skulle gärna vilja veta mer.

3 kommentarer:

  1. Det kanske är så att det inte är förbud och restriktioner som förebygger abort, utan just det förebyggande arbetet?

    SvaraRadera
  2. Just det! Varför talas det inte om det förebyggande arbetet?
    Men, England misslyckas också, har de också misslyckats med det förebyggande arbetet?
    Mycket frågor, jag funderar på hur jag ska få svar. Borde kanske bli frilansande abortstatistikundersökare...

    SvaraRadera
  3. Hej "landsmaninna"!

    I samband med mina etikstudier var abortfrågan en sak som jag jämförde Sverige med Nederländerna. Har du tittat på statistiken av vilka som gör abort i Nederländerna. Då ser du att man får helt andra siffror. Pw mitt jobb blev en kvinna med turkisk härkomst tvungen att gifta sig och få barnet eftersom hennes familj kom på att hon var gravid. Sjålv ville hon inte men visste att det skulle vara oacceptabelt om fostret helt plötligt var "borta". "Ur-nederländarna" (holländare bor i provinserna Nord resp Syd-Holland) har en helt annan % än minoriteterna.

    http://www.stisan.nl/documents/general/RNG_rapport_LAR_2003.pdf

    Jag bor också i Nederländerna och jag håller med dig vad du säger om den konservativa sidan som oftast glöms bort i bilden av Nederländerna, och den återspeglas även här. Volvo, villa, vovve är ideal som hyllas.
    Att säga att man ej vill ha barn (som jag valt) är som att svära i kyrkan.

    SvaraRadera