måndag 2 april 2007

Religionskrig en myt?

Många har hävdat det förut. Jag hävdar det enträget. Orsaken till krig är att man känner sin tillvaro hotad, och vill försvara sig. Ibland försöker man hitta stöd i en helig skrift, ofta Koranen, Bibeln eller Torah.
Ofta försöker man legitimera sin politik med stöd av religion, vare sig man du heter George Bush eller Kung Abdullah av Saudiarabien.

Holländske arabisten Leo Kwarten, som jag hade förmånen att få lyssna till för några år sedan (han lyckades halvt skrämma livet ur oss innan vi gav oss iväg till Syrien...) har läst en bok av en Saudisk dissident, kvinna och lärare i antropologi på Kings college i London, Madawi Al-Rasheed. Boken heter Contesting the Saudi State-Islamic voices from a new generation. Familjen Rasheed är sedan gammalt ärkerivaler till huset Saud, den familj som härskar i Saudiarabien.
Wahhabism, den muslimska strömning som dominerar i Saudiarabien, härstammar från en muslimsk predikant från 1700-talet, Wahhab. Huset Saud slöt upp med Wahhab, som till att börja med kallades islams Luther eller Calvijn."Lyd Gud och Gud allena", predikade han.
Rasheed hävdar att "Saudiarabien inte är någon wahhabitisk stat, så som många säger. Saudisk politik bestäms av en liten grupp människor som använder wahhabismen som ett medel för att svepa in sina politiska aktiviteter" (fritt översatt från holländskan).
Intressant, jag måste läsa denna bok och se vad Rasheed säger mer.

Men detta korta citat får mig ändå att känna att jag har rätt när jag säger att det inte finns några "riktiga" religionskrig.

1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med dig, bakomliggande orsaker råder oftast, men man kallar det religion. En tro som handlar om makt och pengar, i Guds namn.

    SvaraRadera