torsdag 12 april 2007

"...if only we could be a bit more like Him..."

Jesu uppståndelse enligt Majdalani, ung ikonmålare i Beirut.
---------------------------------------------------------------------
Dags att sjunka tillbaka i en påskbetraktelse. Eller i alla fall något som liknar en.
Jag tror inte på någon psykofysisk uppståndelse. Jag tror inte att Jesus uppstod så där lite halvt.
Jag tror att han uppstod helt och fullt. Annars är min tro inte mycket värd, eller vad var det Paulus sade.
Men ingen uppståndelse utan döden på korset. Ingen teologisk utläggning får dissekera sönder vad som hände då.
Det som hände då var att Guds nåd bröt igenom världens lagar, de lagar som säger att till slut kommer jag att naglas fast för det jag har gjort.
Jag tror inte att Jesus gav sitt liv lite så där halvt, utan helt och fullt, för oss alla.

Nu ska jag citera någon annan, någon som inte alls är präst eller teolog eller som ser sig som ovanligt from. Han säger att om inte nåden fanns... "I´d be in deep shit."

"...if only we could be a bit more like Him, the world would be transformed.
All I do is get up on the Cross of the Ego: the bad hangover, the bad review.
When I look at the Cross of Christ, what I see up there is all my shit and everybody else´s.
So I ask myself a question a lot of people have asked:
Who is this man?
And was He who He said He was, or was He just a religious nut?
And there it is,
and that´s the question.
And no one can talk you into it
or out of it."

Och vem har nu sagt detta?
Den som känner min blogg borde veta.
I alla fall,
kanske är han ännu bättre på att sjunga...

"All debts are removed
Oh can’t you see what love has done?" U2

1 kommentar: