tisdag 17 april 2007

Man är två om att ha sex, liksom man är två om att bli gravid.


Jag följer med intresse abortdebatten, som blivit aktuell igen genom Stefan Swärds debattartikel i SvD. Repliken kom snabbt från Josefin Brink, vänsterpartist. Med direkt svar av Swärd.

Med risk att upprepa vad jag har sagt förut, och bli tjatig, så vill jag ändå reagera.
Jag måste först säga att jag tycker att alla riskfyllda illegala aborter som utförs i världen varje dag är en stor tragedi.
Jag håller med Brink på en punkt, att abortförbud inte hjälper. Jag är inte emot fria aborter.

Men att inte få prata om sexualmoral i en abortdebatt utan att bli kallad konservativ och moralpredikant, det är tråkigt.

Jag reagerar på att man inte kan tala om att förebygga aborter. Och hur förebygger man om man inte kan tala om sexualmoral? Handlar det bara om att man måste se till att använda preventivmedel?
Preventivmedel fungerar uppenbarligen inte, eftersom 30000 aborter genomförs varje år. (Hur många graviditeter som förhindras vet vi givetvis inte, det går ju liksom inte att räkna ut…)
Jag har själv använt preventivmedel i många år, liksom de flesta kvinnor som har en sexuell relation. Att det inte alltid är så himla enkelt vet de flesta. Antingen är det avtändande för den ena parten eller den andra, eller får man migrän eller så är andra medel är mindre tillförlitliga eller rentav moraliskt tvivelaktiga. Ingen lätt ekvation att få att gå ihop.

Sex har alltid och kommer alltid att vara förknippat med barnalstrande. Det kommer vi inte ifrån. Sex är härligt och fördjupar en kärleksrelation, men jag, och mannen jag ligger med, måste ta ansvar för det. Konsekvenserna av ett oskyddat samlag kommer man inte ifrån, det går inte över efter ett par timmar som en baksmälla.
Men för mig hade ett oplanerat barn inte varit en katastrof. Där skiljer jag mig från många andra, mindre priviligerade.

I världen i stort, där mannen och kvinnan inte är så jämlika som i Sverige, handlar det inte om att kvinnan njuter av sin sexualitet och sin kropp, utan om att kvinnan utnyttjas sexuellt och att mannen inte tar sitt ansvar för sin sexualitet. Ord som kondom eller sterilisering är något som många män inte skulle ta i sin mun, än mindre låta de två ens komma i närheten av deras manlighet.
Illegala aborter är i många länder ett moraliskt problem, ett samhällsproblem och ett jämlikhetsproblem.

Man är två om att ha sex, liksom man är två om att bli gravid.
Man är två om att skydda sig. Men när det gäller att bli gravid, så har mannen faktiskt ett extra ansvar, en skyldighet att vara försiktig, det är ju faktiskt inte han som blir tvungen att föda det oönskade barnet.
Man är två om att bli föräldrar också, om det får komma så långt.
--------------
Tidigare inlägg:
Post scriptum:
Apropå bilden. Jag har inget emot erotik. Därav en erotisk bild på min blogg.
Det är porr jag kritiserar. (Se tidigare inlägg).

5 kommentarer:

  1. Lösenordet är isolering !

    SvaraRadera
  2. Jo man är två om att ha sex men vem är det som får ta ansvaret om det uppståren graviditet? Kvinnan. Hon får ta det fyskiska ansvaret för graviditeten, livsansvaret för barnet under dess uppväxt om hon väljer att föda det och om hon väljer abort är det hon som får stå för det valet.

    SvaraRadera
  3. Ja, men det är ju det jag säger, man är två om att vara förälder också.
    Dags för mannen att ta sin ansvar.
    Men genom historien har det ju alltid varit så.Mannen behöver inte göra mycket för att bli förälder i biologisk mening. Ett enda samlag och han kan vända ryggen till.
    Därför menar jag att mannen egentligen borde visa större ansvar, i respekt för kvinnan.Och då syftar jag inte bara på ifall kvinnan blir gravid, men också vad som görs för att kvinnan INTE ska bli gravid.
    Förebyggande ansvar, alltså. Varför talas det så lite om vad som händer INNAN? Innan kvinnan blir gravid.Diskussionen rör sig ju för det mesta om abortbeslutet, inte om hur man skyddar sig.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att det är dags att männen tar sitt ansvar.
    Som jag skrev på den andra bloggen gör inte kvinnorna sig själva gravida, ändå är de enbart de som blir skuldbelagda när de höga abortsiffrorna kommer på tal.

    Själv är jag för fri abort, men jag är evigt tacksam att jag lever i ett land där jag inte tvingades göra abort för att slippa hamna på gatan eller bli dömd till ett liv i fattigdom när jag blev oplanerat gravid. Och att mitt barn inte blir betraktat som en oäkting som är mindre värd än andra för att jag och pappan inte var gifta då det föddes.

    SvaraRadera
  5. Fick i en kommentar på ett annat inlägg; http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/2007/04/holland-sverige-2-0.html

    en länk till holländsk abortstatistik.
    Det visade sig att majoriteten av holländska aborter(som förövrigt är mycket färre än Sverige, trots liknande lagstiftning) utförs på kvinnor med utländsk bakgrund.
    Jag tolkar givetvis det som om abort för dem är den enda utvägen, att få barn utan av vara gift är en större skam.
    Holländarna verkar tycka annorlunda, abortsiffrorna hos "inhemska" är mycket lägre. Bättre skydd eller helt enkelt; ett oplanerat barn blir välkommet? Den senaste kategorin syns ju liksom inte i abortstatistiken...

    SvaraRadera