onsdag 6 juni 2007

Cyclon i Muscat, Oman

Oman. Normalt; spektakulära berg, alltid blå himmel och TORRT!

Undrar hur det gick för bilföraren?



Gata i Muscat, Oman


Stora motorvägen genom Muscat

Cornischen intill Muscats berömda souk(marknad)

Ofattbara bilder från ett vanligtvis extremt torrt ökenland.


Landet där vi bodde mellan 1999-2003 har drabbats av en kategori 3 orkan (Katrina i New Orleans var en 4, snudd 5).

Inte helt unikt mellan cycloner där, men det händer inte ofta.

Ett relativt rikt land västerut på arabiska halvön, men husen är inte byggda för regn. Det regnar kanske 3 gånger per år, och aldrig så mycket.

Jag har inte hört några uppgifter om dödsoffer.

Vi bodde mycket nära havet, intill en wadi (vanligtvis torr flodfåra), jag undrar hur det har gått för dem som bor där nu?
--------------------

Uppdatering:

SvD skriver att hittills har 12 dödats i Oman.

2 kommentarer:

  1. VEt du hur man tolkar vädret i landet? Hur pratar man om det? Med religiös förtecken? Klimatdiskussion??

    SvaraRadera
  2. Jag har förstått att en ordentlig storm/orkan drabbar Oman vart 30:e år eller så. Så en klimatdiskussion har inte riktigt kommit igång, det avfärdas helt enkelt av sakkunniga.
    Senast 1977 dog 500 pers i en orkan. Men då var Oman ett land som fortfarande levde i medeltiden.
    Nu var Omans myndigheter väl förberedda och gick ut med varningar. Det skrämde dock folk en del, men religiösa förtecken vad det gäller rädslan? Jag vet inte. Snarare tackade de Gud när det var över.

    Veckans orkan var tydligen en av de värsta som har drabbat Mellanöstern.
    Jag hittade en film på YouTube som visar affärskomplexet som låg närmast vår bostad. Under 2 m vatten, så också McDonalds som låg intill.

    Och min erfarenhet är att de flesta dödsoffren antagligen var nyfikna och dumdistriga omanier som skulle ut och titta på vattnet. Att se alla djupa wadis fyllas med vatten är ett skådespel, men farligt. Vattnet kan stiga blixtsnabbt.

    SvaraRadera