måndag 25 juni 2007

"Double Dutch" holländarnas metod mot oönskade graviditeter

Jo, jag skrivit om detta också; Holland-Sverige 2-0
DN skriver att tonårsaborterna i Sverige är fem gånger fler än i Holland. Tonårsaborterna har även ökat med 50% sedan 1995. Det är allvarliga siffror.

Holländska ungdomar verkar vara bättre på att skydda sig och det är kombinationen p-piller och kondom "Double Dutch" som gäller. För mindre sex än svenska ungdomar har de inte, om nu någon trodde att vi svenskar var så himla frigjorda!

Något är fel med den svenska sexualupplysningen! En ökning med 50% på drygt tio år! Jag vet att jag inte är något big fan av p-piller, men nackdelarna måste ju avvägas mot fördelarna. Och killar, sätt på kondomen för Guds skull! Hur kan du vara hundra på att hon inte har glömt ta pillret i morse?...
Och kom inte och skyll på att ni var fulla...

Jag blir lite trött... Jag börjar nog bli gammal och konservativ och sexualfientlig...
För det är kanske mig det är fel på, eller har det där med omsorg om varandra vad det gäller sex alldeles försvunnit?

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Jag tycker dock att det är minst lika anmärkningsvärt med alla aborter bland medelålders folk som lever i fasta relationer. De borde ju också veta hur barn blir till...

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett någon statistik om att dessa aborter ökar, men visst kan man ju reagera. Men precis som samlivet kanske går på halvgång, så gör kanske förmågan att skydda sig också det. Man SLARVAR helt enkelt. Och det där med skydd i dess olika former är inte alltid så himla KUL...

    Men vad jag inte fattar är varför ett barn inte är välkommet om man lever i en fast relation...
    Talar bara för mig själv dock... Ett barn till skulle inte ge full panik... (men kanske lite).

    SvaraRadera