söndag 10 juni 2007

Söndag - vilodag....

Vad betyder söndagen för dig? Vilodag?

Vilodag är kanske missvisande, det betyder väl inte att man ska bokstavligen ligga och vila. Kan om man har behov att det givetvis (en eftermiddagstupplur lyckas vi med ibland på söndag, både min man och jag.)

Vad gör jag på en söndag?

Eftersom barnen är lite större så står de inte och hoppar upp och ned i sängen kl. 06.00, det är tillåtet att sova länge, ligga länge och dra sig i sängen och ha det lite mysigt.
Länge i duschen och sedan utdragen frukost med kokt ägg och te.

Gudstjänst kl. 11, härligt, om inte predikan är tråkig och jag är kaffetörstig.
Kaffe med något gott till efteråt. Då brukar jag bli hemskt from och läsa någon uppbyggande bok, läser för tillfället Brander/Skytte och Magnus Malm parallellt.

Lunch och därefter en promenad eller cykeltur (vi bor ju i Holland, vad annars!). Som idag, 20 km runt sjöarna här i närheten.

Maken lagar middag, om jag har tur, och maten ska naturligtvis avnjutas med ett gott vin, det är ju söndag!

Vad gör jag inte på en söndag?

Jag städar inte, tvättar inte, stryker inte, går absolut inte i affärer (om inte mjölken är jätteslut...), klipper inte gräset, vattnar visserligen blommorna om de håller på att dö, men rensar inte rabatten...

Söndag är för mig att göra något annat, omkoppling, koppling, avkoppling. Göra sådant man inte gör på vardagarna.


--------------------

Idag predikade prästen om följande text:

"Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas.
Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.
Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk
eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg?
Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom?”

Texten talar väl för sig själv, men väcker ändå en hel del tankar om bön och bönesvar.
Varför får man inte alltid det man ber om?
Är det för att vi inte alltid vet vad som är bäst för oss?

Eller handlar texten helt enkelt om att be om den helige Ande?
För i så fall lovar Jesus att vi ska få den helige Ande om vi ber om det.

Den helige Ande, Gud i oss.
Till alla som ber om det, inte bara några få som i Gamla Testamentet.

Det är kanske det som gör kristendomen unik.
Gud i oss.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig söndag du har haft! Jag antar att den varit utvilande.

    Av någon anledning är jag ofta tröttare på söndagskvällar än andra kvällar. Man går till kyrkan, sedan kanske det blir en utflykt med cykel. Och kvällen har ägnats åt sabbatsbrott. Har varit på jobbet och vattnat försöksplantor. Dessutom kommer en holländsk professor till granninstitutionen imorgon och jag vill gärna göra ett gott intryck; så kvällen har gått till att läsa in mig på hans forskning.

    Nu kommer 5 sköna vardagar då man kan vila upp sig inför nästa helg. :)

    SvaraRadera
  2. Söndag är ju sällan vilodag för prästen...så måndag har blivit mer en vilodag eller lördagen, beroende på ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, ibland är det lite synd om prästerna...
    Men jag är glad att de finns...

    Men du jobbar väl inte VARJE söndag?...

    SvaraRadera
  4. Jag är ledig en söndag i månaden i bästa fall - den är guld värd!

    SvaraRadera