lördag 23 juni 2007

Sju underliga saker om mig själv

Mount St Helens, intressant för någon annan än undertecknad?


Först måste jag säga; jag är 100% emot kedjebrev.
För det andra; jag kan inte komma på sju (7) personer att utmana, som inte redan har blivit utmanade.
Vad jag talar om? Jo, utmaningen/bloggkedjebrevet; Berätta sju underliga/egendomliga/märkliga saker om dig själv.

Men jag ska göra en kompromiss; jag ska berätta sju underliga saker om mig själv.
Om någon känner sig utmanad, dvs gärna vill hänga på, säg till och skriv något på din egen blogg.
Jag måste erkänna att jag fick tänka efter ett tag. Underliga saker?

Så; dags för bekännelser, lite i alla fall:
  1. Jag är en ensamvarg. Jag tycker om andra människors sällskap, men söker det inte aktivt. Familjen fyller det mesta av mitt sociala behov. Jag tycker om att vara hemma, hittar inte gärna på saker kvällstid. Jag kan vara ganska tråkig i sociala sammanhang ibland, men hamnar jag i en diskussion som intresserar mig, då tänder jag på alla cylindrarna och blir en ganska god debattpartner. Att komma in ensam på en stor fest, det känns nästan obehagligt. Gränsar detta till social fobi?
  2. Nästa egendomlighet hänger ihop med den förra. Jag är blyg, men tycker om att stå i rampljuset, hur går det ihop? Kan någon förklara det för mig? Jag menar, jag klarar inte av att ta en första kontakt, men måste jag hålla ett föredrag eller liknande, speciellt om något jag tycker är intressant; då trivs jag.

  3. Jag hatar att prata i telefon. Det är nästan på gränsen till fobi. Mina föräldrar tycker det är lite trist. Men tar jag mig i kragen och ringer, så kan jag tala länge. Det gäller även goda vänner. Men att ringa och snacka vardagliga ting; inget för mig! Tacka vet jag bloggen och email!

  4. Jag har en passion för väskor (och plånböcker). Inte så att jag lägger ut enorma summor, men när man inte har en kropp som lockar till mycket klädköp, då får det blir väskor. Standardfras från maken; "Har du köpt en ny väska igen?" Damaskus var rena himmelriket, billiga, lokalt tillverkade väskor, efter nyaste mode. Saknar jag det? Jaa... Botemedel mot detta? Gå inte in i väskaffärer!

  5. Jag tycker om att läsa "chic-lit"-litteratur. Det borde nog inte en aspirerande författare säga. Jag älskar böcker som Sophie Kinsellas "The undomestic goddess", och Kajsa Ingemarssons "Små citroner gula", lättsmält och naivt, kanske, men ibland har jag helt enkelt behov av att läsa något uppmuntrande, något glatt! I övrigt verkar dagens författare försöka överträffa varandra i att beskriva elände. Jag efterlyser fler märkliga romaner, som samtidigt är uppmuntrande.

  6. Jag har ett något egendomligt udda intresse; jag tycker vulkaner är ytterst fascinerande.Min dröm är att någon gång få besöka Island med alla dess vulkaner och Vesuvius i Italien. Mount St Helen i USA (megautbrott 1982) står också högt på listan. Varför detta märkliga intresse? Jag tror (mina föräldrar tror) att det började när jag som sexåring såg nyheterna om ett vulkanutbrott på en liten ö söder om Island. Ett "utdöd" vulkan fick utbrott mitt i en liten fiskestad. Spektakulärt så det förslog! Jag har föreslått en semesterresa till Italien, men min dotter vägrar att gå upp på Vesuvius, men lite fascinerad av mitt intresse är hon nog. Gener som går i arv? Kanske får jag med henne till Island om jag mutar henne med ritter på islandshästar? Mitt intresse var så intensivt att jag allvarligt funderade på att studera geologi, med inriktning på vulkanologi (antagligen omöjligt att studera i Sverige...), men slog in på en helt annan väg till slut. Jag insåg att jag inte var tillräckligt modig. Jag gifte mig med en geolog i stället (!), med en annan expertis visserligen, men grundutbildningen är densamma. Han fattar i alla fall vad jag talar om!

  7. Jag är fullkomligt övertygad om att i fall det var män som hade bröst och om det hade varit män som till största delen dammsög, då hade både behån och dammsugaren sett helt annorlunda ut! :)
    ---------------
    Post scriptum;

    Även om Du inte är intresserad av att anta utmaningen, det där med udda intressen tycker jag är kul.
    Så har du också ett udda intresse, berätta gärna om det!

8 kommentarer:

  1. Hej Monica!

    Jag har svarat dig i min blogg.

    Har också lagt in en länk hit från min blogg - så hittar både jag och andra enkelt hit därifrån...

    Ska bli spännande att se om fler nappar på underligheterna...

    Vet du förresten om man kan ta skott av jasmin - och om det i så fall är rotskott som gäller - eller om kvistar i vatten kan få rötter?

    (Håller på att planera min framtida balkong, inbyggd och i ganska så skralt solläge - bara kvällssol - men i alla fall ett nyodlat intresse.)

    Vi höres!

    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Det blir lite konstigt att kommentera vad du har skrivit på din blogg, men det hör ju hit lite...

    Det finns gott om vulkaner i tättbebyggda områden, Vesuvius ligger alldeles intill Neapel tex.
    Jordens bördighet är ofta en dragningskraft.
    Och experterna diskuterar inte OM Vesuvius ska få ett nytt utbrott likn. det som ödelade Pompeji, utan snarare NÄR det kommer...

    Betr. jasmin, jag antar att du menar schersmin (jasmin växer inte så bra i Sverige, tror jag, vi hade jasmin i Damaskus). Får Schersmin rotskott?...
    Jag skulle testa och sätta en gren i vatten och se om den får rötter... Man kan ju alltid prova...

    SvaraRadera
  3. Roligt med vulkanerna! =) Det hade jag inte kunnat gissa!

    Ja, kanske skulle dammsugarna sett annorlunda ut om männen var flitigare städare... men påståendet utgår från att det är just män som driver företag, utvecklar och uppfinner. Varför är det inte fler kvinnor som visar framfötterna i dessa branscher?

    Jag delar din nummer 3! =)

    SvaraRadera
  4. Johan!
    Nej, det kan ingen gissa...

    Jo, det är männen som driver företagen och designar produkterna...
    Om arkitekterna skulle bo i de hus de ritar, så hade de nog sett annorlunda ut också.

    Vad det gäller BH design, är jag lite osäker... Män eller kvinnor?... Men jag står för att jag tror de skulle se annorlunda ut om... Äsch, min teori håller kanske inte... :)

    SvaraRadera
  5. Monica,

    Oj, då får man skynda sig till Italien då - eller, men vet ju aldrig hur snart det blir fler vulkanutbrott...

    Jo, jag menade schersmin - men jag brukar kalla den för jasmin... :-)

    Försökte redan med kvistar i vatten - idag fick jag tyvärr slänga dem - snustorra blad och blomnmor, inget hopp om rötter där inte. Så jag vet inte vad som går att göra...

    Det går bra att svara i min blogg också, så ser jag svaret på en gång - om du nu hittar det här - osäkert när det redan hamnat så långt ner... Men kanske du får meddelande när det kommer nya inlägg?

    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Jag har precis upptäckt att jag kan få meddelande på email, utan att begränsa kommentarsfunktionen, när någon ny kommentar har kommit.
    Bra när man har många inlägg och kommentarer kommer på gamla inlägg som man kanske inte har samma koll på som nya.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Of zal ik gewoon "dag" zeggen.
    Een beetje raar natuurlijk als Hollanders onder elkaar Zweeds babbelen hoewel het me soms beter afgaat dan m'n moerstaal... ;=)

    Ik zag dat je een vermelding maakte over wat er in de nieuwe hollandse bijbel stond... Toen dacht ik... effe kijken...
    Een groet van een Dagen-lezende Zweedse Hollander. (We houden het een beetje kryptisch.... ;=)

    SvaraRadera
  8. Noch een "Zweedse Nederlandse" lezer! Ik wisste niet dat zo veel Nederlanders blogs lezen in Zweeds!
    Leuk!

    SvaraRadera