torsdag 28 juni 2007

Morgonfunderingar, islamofobi och kalla fötter


Det var en något märklig dag i går.
Först blev jag refuserad (eller rättare sagt mitt kära skrivna alster...) och det känns som alltid rent för j-l-t, men det får jag ju inte säga jag som är så from...
Deppigt, milt uttryckt!
Under dagen som följde fick jag nästan 500 "hits" på min besöksräknare på denna blogg, vilket gjorde mig något chockad, det är ju liksom mer än 100 gånger så mycket som vanligt.
Allt på grund av att jag länkade ett inlägg om arga unga muslimska män till en ledarsida i SvD. Och minst tre bloggare har länkat tillbaka till mig, däribland SvDs ledarskribent själv.
Och idag på morgonen är räknaren uppe i över 100, hur det nu kan vara möjligt?...
Först tyckte jag det var kul, sedan fick jag kalla fötter och skrev ett nytt inlägg om underbara Syrien. För att inte spä på islamofobin ytterligare... Och länkade till samma ledarsida, givetvis...
Sedan lovade jag mig själv att jag;
  1. Inte ska skriva blogginlägg innan jag har fått mitt morgonkaffe.
  2. Inte ska länka inlägg om arga muslimska män till SvDs ledarsida igen.
  3. Inte ska deppa över refusering (ar?).
  4. Inte skriva halvfilosofiska kommentarer på Birger Schlaugs blogg igen (och speciellt inte idag, när han skriver om abortlagstiftingen och KD, jag menar, han och andra vet jag vad jag tycker, och-jag-ska-inte-säga-det-igen, men egentligen ville jag fråga honom igen; när-börjar-livet?... och hoppsan(!) nu länkade jag till honom igen...)
  5. Inte älta abortfrågan(men läs gärna vad Broder Alf säger i Dagen...) på min blogg, inte heller äktenskapet, sex(oj, nu hoppar väl besöksräknaren upp några steg när jag inkluderar det ordet i min blogg...),inte heller celibatet för katolska präster, eller konvertering, eller...

Den som tycker, tror menar jag, att min blogg kommer att bli tråkig räcker upp en hand...

Och jag antar att i stunder som denna vill Gud skaka om mig och säga:

Shut Up and Let Me Love You!

Snart är det semester och jag ta en bloggpaus! Kanske lika bra det.

-------------------
Post scriptum
Översta bilden visar en fåraherde med sin hjord vid en av de berömda ruinerna efter Bysantiska städer i Norra Syrien. Jag tror att han är kurd, eftersom flera byar runtomkring är kurdiska.
Underst syns tre pelare i Apamea, imponerande romerska ruiner mitt i Syriens kornbod, alldeles intill Orontes floddal. Orontes rinner "mellan" Apamea och bergen som syns i bakgrunden. Floddalen är egentligen den nordliga utlöparen i den förkastning som sträcker sig via Döda Havet, Röda Havet och som till slut blir Rift Valley i Afrika. (För er som vill ha en geologilektion...)

6 kommentarer:

  1. Beklagar refuseringen. Jag vet hur det känns! :(

    Hoppas inte din bloggpaus blir alltför lång! Du är en av de mest vidsynta och kloka rösterna i bloggosfären så de vore väldigt tråkigt om du i framtiden börjar undvika de heta potatisarna!

    SvaraRadera
  2. Tack, tack, Johan...

    Mer uppräckta händer??...

    SvaraRadera
  3. Lugn Monica, refusering tillhör vardagen för alla som skriver! Så kom igen!
    Visst är det märkligt hur vissa blogginlägg sätter fart på folk... Min kommentar om kd:s riksting och aborter väckte inte så många kommentarer men mängder med e-post. De flesta verkar upprörda över att bilden finns där. Det påminner mig om ett besök jag hade av en gravid kvinna från Kina, vi pratade om hennes graviditet och jag visade henne Lennart Nilssons bok. Hon hade aldrig sett foster på det sättet och blev alldeles chockad. Då kommer frågan: Ska de av oss som accepterar dagens lagstiftning - vilket jag gör - verka för att bilder inte visas? Det verkar vara en allmän åsikt, åtminstone i de mejl jag fått. Jag har aldrig kunnat leva efter temat "lys på kunskap som gynnar din sak, lägg kunskap som skadar din sak bakom strälkastaren". (Citat från en av ungdomens mentorer).

    SvaraRadera
  4. Birger!
    Jag ÄR lugn!
    Ganska lugn... Tror jag.
    TACK för uppmuntran. Jag uppskattar det verkligen.

    Menar du att förespråkare för dagens lagstiftning mailar dig och tycker att du inte skulle ha visat bilden?
    Jag har aldrig tänkt på Lennart Nilssons bok som ett vapen i abortdebatten, men kan kanske förstå att den är det.
    För mig är den ändå en sådan där typisk bok som man får av maken när man är gravid...

    Men, korten på bordet! Stick inte under stol med något!

    Skämt åsido, jag uppskattar din ärlighet, Birger och jag tror folk blir chockade därför att de inte hade förväntat sig bilden på just DIN blogg:)
    Jag menar, om den hade varit på min hade väl ingen höjt på öronbrynen?

    SvaraRadera
  5. Det är väl alltid så att man reagerar mer när man blir överraskad, eller när något inte stämmer in med de föreställnngar man har om en person.
    Ha en bra semester!!

    SvaraRadera
  6. Å andra sidan, Birger, du har ju varit ganska bra på att skaka om folk när det gäller deras föreställningar om dig. Det har ju varit en hel del förskräckta utrop på din blogg från folk som är rädda för att du har blivit religiös... Jag bara UNDRAR vad de egentligen har skrivit i sina email. :)

    Jag tycker det är anmärkningsvärt att så få har kommenterat ditt inlägg om abort och KD. I jämförelse med andra inlägg alltså.

    Ha en bra semester, du också, för det ska du väl ha?!

    SvaraRadera