onsdag 27 juni 2007

Vanliga trevliga muslimska män och underbara Syrien

Ganska snart efter det att jag publicerade mitt förra inlägg om unga arga muslimska män, så ångrade jag att jag hade gjort det.
Jag har känslan av att min inlägg endast läses på grund av den något spektakulära sanna berättelse den innehåller.
Men jag är rädd för att det är det enda man ser, och att jag spär på eventuell islamofobi.
Det som fick mig att skriva det var ju orden i SvDs ledare:
"Och att vi aldrig får veta vad de andra muslimerna tycker"

Jag ville fråga samma sak:
Och vad tyckte de egentligen, de arga unga männen?
De övriga, drygt femton miljoner, med muslimsk tro i Syrien, vad tyckte de?


Min dryga tre år i Syrien var fantastiska. Det var en förälskelse från första stund och det var en förälskelse som ibland förvånade mig.
Jag tyckte inte om stressiga, trafiktäta Damaskus, den dåliga luften och den sovjetinspirerade moderna arkitekturen.

Men jag älskade det historiska, det gamla, och framför allt;
människorna.

Syrierna är trevliga, artiga, gästfria, toleranta, humoristiska och tillmötesgående. Stolta över sitt ursprung, vare sig de är kristna eller muslimer.
Läs Ed Huseins bok "The islamist", hans skildring av Damaskus och Syrien stämmer ganska bra överens med min upplevelse.

Syrierna lever under en korrupt, totalitär regim. Jag vill inte gå in på den nu.
Detta inlägg handlar om syrierna.

För den som inte har varit i Mellanöstern är det lätt att supa i sig föreställningen om den militanta islamismen, den extrema.
Jag har bott sju år i Mellanöstern i två olika länderna, där den föreställningen inte alls stämmer.

Genomsnittsmuslimen vill inte alls ha krig.

Genomsnittsabdullah vill; leva i fred, ha ett jobb, älska sin fru, sätta barn till världen, klä dem och föda dem, ge dem en utbildning, ta hand om sina föräldrar på ålderns höst, dra en rolig historia med sin granne, gå till moskén och be...
Det är den Abdullah jag har lärt känna.

Och jag frågar mig; vad skiljer Abdullah från Göran och George och Vladimir och...??
Inte mycket.
Möjligen religionen...

9 kommentarer:

  1. Det var en ny intressant syn pa Syrien som vi inte ser mycket av annars. Jag haller med dej att de flesta syrier vill nog bara skota sin familj och dom stoder inte terror statens regim.

    De muslimer som ankommer i danmark, sverige och andra europeiska lander och skapar upplopp som leder till ett stort antal doda ar mer extrema an de vanliga manniskorna som bor i en arab stat. De danska muslimerna anvande teckningar som dom hittat pa sjalva for att skapa hat, upplopp och forstorelse emot vast varlden. Dom lurade media och arab varlden for att skapa kaos, de ar kriminella galningar som nu flyttat ifran danmark. Skadan ar skedd, danmarks och sverige ambassader i Pakistan brandes ner av folkmassorna. De muslimer som bor i europa ar de som forkastats av arab varlden, de ar kriminella som ingen vill ha, det ar jag mer overtygad om efter varje nyhetsrapport om mord och valdtakter som begattas av muslimer i sverige. Media kan inte hanga med i alla propaganda svangar, dom blir helt utnyttjade och folk blir lurade nar dom laser artiklar.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med, nu var inte jag i Syrien så länge som du var men under den tiden jag var där träffade jag bara trevliga, hjälpsamma och gästvänliga människor.
    Längtar tillbaka till varje dag.
    Jag tror att alla medelSven, John, Abdullah, Kim, och whatever vill leva sitt liv i harmoni, ta hand om sin familj mm.
    Det är väldigt viktigt att man ser skillnad på folket och dom som styr folket.

    SvaraRadera
  3. några frågor;
    och var finns kvinnorna?
    och varför är människor så servila?
    och varför har du bott i mellanöstern?
    och varför i väst nu?
    /per-åke persson

    SvaraRadera
  4. Robban!
    Min teori är att det är rötäggen som syns! Och det gäller i alla sammanhang, inte bara när man talar om invandrare.
    De skötsamma hörs och syns inte. Tyvärr!
    Men det finns en del tecken på att i "diasporan" blir man mer konservativ. Man trängs in i ett hörn och utvecklas inte. Hörde den svenska Istanbulkonsuln på radion, han sade något klokt; Europa ser bara de muslimer som det ser i olika "getto" tex "getton" med turkar i Tyskland, bestående av invandrande turkar från bordbyar i turkiska berg, som inte har hängt med i utvecklingen och har misslyckats i integretionen. Turkiet själv är ljusår före. Bara för att ta ett exempel.

    Per-Åke!
    Kvinnorna finns, givetvis! Ganska emanciperade både i Syrien och Oman, om man jämför med andra land i Mellanöstern. Dvs. utbildar sig och jobbar. Men Syrien är ett fattigt land med låga löner, så de flesta kvinnor har inte råd att stanna hemma.
    Jag tycker inte att syrierna är servila i en negativ mening, de accepterar ett nej och är absolut inte tjatiga, på det sätt man kan uppleva i turistorter.
    Gästfriheten sitter i karaktären , tror jag, anmärkningsvärt med tanke på allt som syrierna varit med om.
    Jag har bott i Mellanöstern på grund av min mans jobb och av samma anledning bor vi nu i Nederländerna.

    SvaraRadera
  5. Angående vad Istanbulkonsuln sade:
    BONDbyar i Turkiet ska det givetvis vara.

    SvaraRadera
  6. Monica,
    Jag haller med Istanbul konsuln. Jag har hort exakt samma sak ifran de "moderna" turkar jag jobbat med. De som star for all brottslighet ar de som kommer ifran ostra turkiets fattiga bond omraden. Dom manniskorna ar helt frammande for ett modernt samhalle, de har oerhort hog brottslighet och kan aldrig anpassa sej. Jag haller inte med din teori om det ar rotaggen som syns. For det mesta sa ser man inte vem som ar rotagg, i artiklar om brott sa talar man inte om vem som gjort brottet, ibland ser man vem det ar da ar det oftast invandrare. Sa de flesta brottslingar syns inte med namn och bild om dom inte ar svenskar. I frankrike da upploppen och massbrander harjade i alla storstader fick vi reda pa att det var i de muslimska bostadomradena allt startade, da var utlandsk media kallan, dom rapporterar som det ar utan att skonskriva katastofen. Media i sverige gor allt for att dolja vilka som begar brott, darfor vet vi och vara politiker inte hur vi ska hantera situationen och brottsligheten, det hjalper enbart brottslingarna.

    SvaraRadera
  7. Vad jag egentligen ville påpeka är att de som sköter sig inte syns...

    Jag bor själv i en holländsk stad med stor andel marockanska invandrare, med liknande bakgrund som turkarna jag nämnde. Det flesta sköter sig, men det märks ju inte...
    Det är bara de som strular som man ser... Och de förstör så för sina "landsmän", dvs de med samma ursprung.

    SvaraRadera
  8. Det där med att människor i "exil" blir mer konservativa än vad som är normalt i landet de lämnat tycker jag verkar stämma ganska väl.

    Titta bara på alla utlandssvenskar, som nästan spräcker sig i sina ansträngningar att vara så svenska som möjligt. Den svenskaste midsommar jag firat var i Frankrike, i svenskkolonin i Nice. Så extremt svenska är vi faktiskt inte här hemma...
    Har svårt att tro att vi svenskar är de enda som låter vår kulturella identitet gå överstyr för att påminna oss själva om det vi lämnat. ;-)

    Att sedan extrema strömningar utnyttjar varje chans att blåsa under förmenta motsättningar är bara tragiskt. Sekulära muslimer har enligt min erfarenhet betydligt mer gemensamt med sekulära européer än med extrema islamister. Det är synd att deras röster så sällan får höras. Vad kommer det sig?

    SvaraRadera
  9. Vad jag tycker är ännu mer intressant är troende muslimer som deltar i samhällsdebatten, som är integrerade, men inte har förlorat vare sig tro eller stolthet över sitt ursprung.
    De unga muslimer från Marocko och Turkiet som deltar i holländska debatter, är oftast personer som hemifrån sporrats till att utbilda sig och själv skaffa sig en position i samhället; de har uppfostrats till att klara sig själva. Inte så få av dessa är kvinnor, vilket jag tycker är oerhört positivt och mycket intressant.

    Jag vet inte hur det är i Sverige, eller om det är på gång, men dessa personer måste verkligen uppmuntas att göra sin röst hörd.

    SvaraRadera